Berlingske Business

Arbejd med dig selv og din egen overbevisning

dilemma

Et kig indad og et nuanceret syn på medarbejderen er nødvendigt for et frugtbart samarbejde.

En leder, der irriteres til vanvid af en medarbejder, skal først og fremmest arbejde med sig selv i forhold til sine negative tanker og følelser. Og hun skal dernæst tale med sin medarbejder om, hvordan medarbejderen opleves. Sådan lyder ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsens kommentar til sidste uges ledelsesdilemma.

Se sidste uges dilemma her:

dilemma

I dilemmaet, der har været til afstemning på business.dk, har en afdelingschef i en kommunal forvaltning overtaget en erfaren medarbejder, Gitte. Desværre har Gitte en facon, som går afdelingschefen på nerverne: Gitte er en dårlig lytter, mangler situationsfornemmelse og taler helst om sig selv.

- Det er lederen, som har et problem. Derfor må lederen arbejde med det, der trigger hende, før hun konfronterer medarbejderen. Hun skal være opmærksom på, hvilke tanker hun gør sig om Gitte. Find for eksempel fem positive træk ved hende, siger Helle Bruun Madsen.

- Når det er sagt, er det selvfølgelig en væsentlig ledelsesopgave at give konstruktiv feedback til sine medarbejdere. Derfor kan det blive nødvendigt at tage en en-til-en samtale med Gitte.

Helle Bruun Madsen peger altså på løsningsforslag nummer et og pointerer, at det er vigtigt, at lederen lytter og lader Gitte komme til orde, inden hun skrider til handling.

- Lederen skal være saglig fremfor personlig og holde sine følelser udenfor. Gitte skal have helt konkrete eksempler på, hvordan hendes adfærd virker, når hun eksempelvis ikke lytter til kollegerne. Lad Gitte være en del afløsningen og lad hende selv komme med konkrete forslag til, hvad hun kan gøre anderledes, siger Helle Bruun Madsen.

Hvis samtalen bliver grebet professionelt an, kan den være det første skridt til at få skabt et frugtbart samarbejde:

- Derfor bør fokus være på at finde en fælles løsning og fremadrettet støtte medarbejderen med at arbejde ud fra denne,siger Helle Bruun Madsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen