Berlingske Business
09:28»Beskæftigelsen atter i fremgang... pyha«

Appeller til sanserne

Det meste kommunikation, vi udsættes for er en- eller todimensional. Det er annoncer i aviser og blade eller reklamer i TV.



Vi

bruger derved kun få af vore fem sanser, nemlig syns og høresansen. Det er klart, at en påvirkning igennem de tre

andre sanser: Smags-, duft- og følesansen ville forstærke påvirkningen. Dette er bogens hovedbudskab. Man på-står

tilmed, at de fem sanser, når de virker i forening skaber en sjette sans: Fornemmesansen eller intuitionen. Den teknologiske

udvikling har gjort det nemmere end nogensinde at komme i kontakt med folk; men samtidig har den også fjernet det menneskelige

aspekt og empatien i kommunikationen. Afsenderen har distanceret sig fra modtageren. Men vi vil aktiveres; vi vil tænke selv;

vi vil sanse og bevæges. Derfor kredser bogen hele tiden om de tre begreber: Oplevelse, indlevelse og medlevelse. Kan virksomheden

mobilisere de seks sanser hos forbrugerne, kunderne, de ansatte osv., er der langt større sandsynlighed for effekt af kommunikationen

- det kan være en positiv indstilling til virksomheden eller produktet, et køb eller et genkøb. Men kommunikationen

skal være ægte. "Gør det du siger, du gør. Vær den, du siger, du er. Udlev dette i alle dine

fysiske møder med omverdenen. Lad det ikke kun blive ved ordet. Giv budskabet en krop og skab en oplevelse for modtageren.

Du vil blive belønnet med modtagerens indlevelse og medlevelse". Der skal være overensstemmelse imellem målgruppens

værdier og virksomhedens. Det med oplevelse, indlevelse og medlevelse skal opfattes helt bogstaveligt. Forfatterne gør

meget ud af at påpege, at kroppen skal involveres: "Den grundlæggende årsag til, at megen kommunikation er

uden effekt, er manglende involvering af kroppen - bevægelse".

Prøv det af

Fra pædagogikken ved

man, at selv simple øvelser kan forankre indlæringen langt bedre end passiv modtagen af undervisning. Vi ved, at den

gamle mesterlære var uovertruffen på de fleste punkter. Det samme, når vi skal sælge produkter. Lad kunderne

prøve produkterne og prøve dem i de rigtige omgivelser. I den ønskede sociale situation. Det giver medlevelse.

Giv i det mindste forbrugerne en oplevelse. Som detailhandlen har været gode til ved integreringen af lyd, lys, duft og indretning.

Det er en af grundene til, at e-handel hidtil ikke er blevet det store sus.Bogen har otte kapitler, hvor man indføres i kommunikation

i almindelighed, men hvor bogen hurtigt fokuserer på de 5+1 sanser. Vi skal begribe, hvor vigtigt det er at bruge alle sanserne

i markedsføringen. Vi skal begribe, at forbrugerne i dag ønsker oplevelse, indlevelse og medlevelse. Forfatterne giver

mange eksempler fra praksis på, hvorledes det kan ske. Vigtige pointer er trukket ud i tekstbokse. Bogen er en god øjeåbner

for udøvere og købere af kommunikation.



Bogen kan absolut anbefales.







Oplevelsesbaseret kommunikation

- oplevelse, indlevelse, medlevelse



af Jens Ørnbo, Claus Sneppen og Peter Würtz



ISBN 87-91389-03-8



258

sider, ill. , JP Forlag, August 2004



Indb. DKK 449,-

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen