Berlingske Business
09:20Dansk internetudbyder får smæk af forbrugerombudsmanden

Anmeld altid ulykker

204638596.jpg
Modelfoto. Foto:

Ledere skal altid anmelde skader som arbejdsskader, når medarbejderne beder om det – også selvom det indimellem viser sig ikke at være en arbejdsskade.

I sidste uges dilemma var lederen Asger i tvivl om, hvad han skulle gøre, da hans bogholder Birthe var kommet til skade. Problemet er, at Birthe er faldet på en nærliggende parkeringsplads umiddelbart efter, at hun har fået fri fra arbejde. Birthe vil have Asger til at anmelde ulykken som arbejdsskade, men det mener Asger ikke, at det er.

»Det er en fejl, når sådan noget som dette ikke bliver anmeldt til forsikringsselskabet som en arbejdsskade. Lederen skal ikke være dommer eller vurdere sagen på baggrund af, hvad han tror, han ved om arbejdsskader. Det eneste lederen skal gøre er at anmelde det. Så er det op til virksomhedens forsikringsselskab og i sidste ende Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring (AES) at vurdere, om der er tale om en arbejdsskade eller ej,« siger advokat hos Lederne Malene Saaby.

Hun forklarer, at det kan have uheldige konsekvenser, hvis ulykker som denne ikke anmeldes i tide. Hvis ulykken ikke anmeldes til virksomhedens forsikringsselskab inden for et år, mister medarbejderen alle muligheder for at få tilkendt erstatning, hvis det viser sig at være en arbejdsskade.

»Det har været imod min natur at sætte tempoet ned« - 2

»Jeg skal ikke vurdere, om der i dette tilfælde er tale om en arbejdsskade eller ej, og om Birthe er berettiget til en erstatning fra virksomhedens forsikringsselskab. Men jeg kan heller ikke afvise det, og alene derfor skal sådan noget anmeldes til forsikringsselskabet«, siger Malene Saaby, der peger på løsningsmulighed nummer to.

Malene Saaby forklarer også, at ansatte skal være opmærksomme på at få dokumentation fra deres arbejdsgiver om, at deres ulykke er blevet anmeldt til virksomhedens forsikringsselskab.

»I sidste ende er det medarbejderen selv, som har ansvaret for, at der er orden i sagerne. Og medarbejderen har faktisk også ret og pligt til selv kontakte virksomhedens forsikringsselskab, hvis lederen ikke gør det,« slår Malene Saaby fast.

635872883.jpg

Malene Saaby er advokat hos Lederne.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen