Berlingske Business

Alle medarbejdere skal følge strategien

2810ipad
Det er ikke op til den enkelte medarbejder at beslutte, om vedkommende vil følge en strategi – i dette tilfælde brugen af iPads i undervisningen.

Det er en ledelses opgave at sikre, at den valgte strategi bliver implementeret og fulgt af alle medarbejdere, lyder budskabet i opfølgningen på sidste uges dilemma.

På en folkeskole er det i fællesskab mellem skoleleder og lærere blevet besluttet, at undervisningen i skolens ældste klasser skal foregå via iPads. Alligevel undgår flere lærere brugen af iPads, og uden at orientere skolelederen fortsætter de den traditionelle undervisning med tavle og bøger. Sådan lyder sidste uges ledelsesdilemma, der bliver bragt på Business.dk.

2110skolelærer

Ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne Flemming Andersen er det ikke op til den enkelte medarbejder at beslutte, om vedkommende vil følge en strategi – i dette tilfælde brugen af iPads i undervisningen. Han påpeger, at der ikke må herske tvivl om, at når der er truffet en beslutning, skal det gælde for alle, ligesom man fra skolens side heller ikke kan forsvare overfor elever eller forældre, at der er forskel på, hvilken klasse man går i og brugen af medier i undervisningen.

» Derfor er det essentielt, at skolelederen træder i karakter og viser sin autoritet overfor de lærere, der ikke respekterer strategien, siger Flemming Andersen.

Den optimale løsning på dilemmaet er derfor ifølge ledelsesrådgiveren løsning 2, hvor lederen tager en en-til-en samtale med de lærere, der er gået imod strategien.

» Lederen skal bruge denne samtale til at udtrykke en klar forventning om, at alle i fremtiden skal bakke op om strategien. Det er vigtigt at markere, at når der er truffet en beslutning og lagt en strategi, så skal der bakkes op om denne, uanset egne ønsker og meninger, siger han.

Derudover er det også vigtigt, at medarbejderne forstår, at de ved at modarbejde strategien ikke kun udtrykker en mangel på respekt overfor skolelederen, men også overfor kollegaerne, som har været en del af beslutningen, understreger Flemming Andersen.

Han mener, at lederen til samtalen bør spørge ind til, hvorvidt medarbejderens modvilje hænger sammen med en utryghed ved det nye medie, og i så fald sørge for at vedkommende bliver klædt bedre på til at bruge iPads.

» Det burde være afklaret allerede inden, det nye medie blev taget i brug. Der er dog en risiko for, at medarbejderne ikke har haft lyst til at udtrykke deres usikkerhed i forbindelse med dialog på møder, hvor alle kollegerne er til stede. Det problem kommer man udenom med en-til-en samtale, siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen