Berlingske Business
17:07Genmab blev den store taber i dag igen

Al den snak om robusthed kræver … robusthed

Billede1
Foto: Iris

Hvis ansvaret for robusthed i arbejdslivet entydigt pålægges den enkelte medarbejder, fraskriver virksomhederne sig deres ansvar. Kun ved fælles hjælp og samarbejde, kan man opbygge robuste medarbejdere.

Robusthed er de senere år blevet et buzzword i mange sammenhænge. Der tales om robuste fællesskaber, robuste arbejdspladser, og i jobannoncer fremhæves robusthed som en nødvendig egenskab. Man skal helst være en robust person.

Men den omfattende brug af begrebet møder også undren og kritik. For mens de fleste umiddelbart vil indse fordelen i en robust reol fremfor en vakkelvorn, forholder det sig knap så simpelt med medarbejdere og arbejdspladser. Hvad vil det sige at være robust, og hvorfor efterspørges robusthed? Få indblik i og gode råd til hvordan du kan opbygge styrke, selvtillid og modstandskraft.

Exhausted businessman at his desk

»Robusthed er blevet ”det nye sort”, fordi man i jobopslaget vil fortælle, at ansøgeren både fysisk og psykisk skal kunne holde til tempoet og kompleksiteten i de forandringer, der præger mange arbejdspladser som følge af den eksponentielle teknologiske udvikling. Problemet er bare, at man signalerer, at det er ansøgerens eget ansvar, og du kan ikke forvente hjælp,« siger Lise Dan, karriererådgiver i IDA.

Hun peger på, at begrebet robusthed i et vist omfang bruges i flæng og tilsyneladende uden dybere refleksion. Som jobsøgende skal man ikke lade sig skræmme af krav om robusthed, hvis det ellers er et job, man gerne vil lægge billet ind på. Men hun så gerne, at man helt undlod at anvende så diffust et begreb i beskrivelsen af en ansøgers forventede kompetencer.

»Min centrale anke, når nu man efterspørger robusthed, er, at det er et fælles ansvar at opbygge robustheden i jobbet. Ingen er født robuste, men det er noget alle kan lære. Og det kan opbygges over tid, når man gør det i fællesskab. Men det fordrer, at virksomheden er sig sit ansvar bevidst om, at hvis man fremmer trivsel, forbygger man også de faktorer, der hæmmer den enkeltes robusthed eller modstandsdygtighed.«

Billede

Det betaler sig for virksomheder at tænke trivsel som en strategisk ressource helt på linje med kapital, produktion, bygninger, kunder og årsværk. Det giver ikke bare en robust organisation - det batter også på bundlinjen.

At begynde i et nyt job og lære en ny kultur, nye koder, nye mennesker at kende vil for alle, ikke mindst nyuddannede, være en krævende proces. Også selv om man føler sig fagligt på højde med kravene.

Vilkårene på mange virksomheder i dag er bare, at man ikke ved, hvad man kommer ud for af faglige udfordringer, og ledelsen heller ikke ved det. Med usikkerhed følger også faren for at stå med en ubehagelig følelse af utilstrækkelighed og ikke være i stand til at sætte foden ned, pointerer Lise Dan.

»Ingen bryder sig om at sige, at jeg kan ikke leve op til det, der forventes. Fra forskningen ved vi, at det tager tid at rejse sig igen, og langtfra alle formår det. Derfor er det så afgørende, at man i fællesskab gør alt for at opbygge robustheden og hindre eksempelvis stress.«

Billede

Artiklen fortsætter under billedet
Lise Dan, karriererådgiver i IDA
Lise Dan, karriererådgiver i IDA

Mange overser de tidlige tegn på stress, og risikerer at få alvorlige følgevirkninger, før de får hjælp. Spot symptomerne på stress og lær, hvordan du kan hjælpe dig selv, dine kolleger eller dine medarbejdere.

Budskabet med at fremhæve robusthed synes at være, at der ikke er råd til, at nogen lægger sig syge i længere tid, vurderer Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA.

»Det kan være et tegn på, at arbejdspladsen har en udfordring med uklare arbejdsgange og mangel på prioriteter., så de ikke er i stand til at passe på medarbejderne. Det bør ikke være et spørgsmål om at få presset mest mulig produktivitet ud af den enkelte. I stedet bør man kigge grundigt på arbejdsmiljøet og erkende, at medarbejdere, der trives, som vises tillid og ansvar, også er de mest robuste og produktive.«

Der er flere i Danmark, der dør af stress end i trafikken om året. Og dårlig ledelse er kilde til megen stress.

16BUSHUFFINGTONPOST-HUFFING.jpg

Er det ikke blot en ærlig varedeklaration: Hvis du søger job her, må du regne med travlhed og omstillingsvillighed, og det kræver noget af din personlighed?

»Det er rigtigt, at de hastige forandringer, vi ser i dag, kan give støj og uro. Men kravene til at omstille sig midt i forandringsprocesser, kan man komme ind på i en jobsamtale. Det er vigtigt, at medarbejdere inddrages i processen, og deri ligger, at de også selv har et ansvar for at bringe uhensigtsmæssige arbejdsgange og andre forhold frem i lyset. Det er ikke altid, at ledelsen kan se, hvad der sker på gulvet. Men det er i sidste ende utvetydigt ledelsens ansvar at lytte og vise tillid, så den enkelte føler, at vedkommende er værdsat og bidrager positivt. Det er hele forudsætningen for robuste medarbejdere og dermed også for produktivitet og fremgang.«

Artiklen fortsætter under billedet
Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA
Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i IDA

Mange ledere er usikre, når det gælder opgaven om at håndtere og forebygge stress på arbejdspladsen. Få styr på dine lederkompetencer, når det gælder stress

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen