Berlingske Business
17:16

Aggressiv personalechef

Kære Virksomhedsråd,



Der er meget snak om, at personalechefer skal påtage sig en mere aggressiv rolle, og være

mere på forkant.



Men det er svært, når man er en meget lille afdeling, som kun har begrænsede ressourcer.

Vi er en virksomhed med 85 medarbejdere og jeg er alene i personaleafdelingen. Har I nogle gode råd.







Med venlig

hilsen



Anonym personalechef











Kære personalechef,



Selv de mindste virksomheder med medarbejdere har

brug for at arbejde med sit personale.



Men det er jo først, når man når en vis størrelse, at en egentlig

funktion oprettes. Et gennemsnitstal på tværs af brancher er, at ved ca. 100 medarbejdere, er der brug for en fuldtidsmedarbejder

i personaleområdet.



I Danmark er det almindeligt at personaleafdelingen er ganske lille.



Det betyder også,

at afdelingen varetager de mest nødvendige administrative roller, og der bliver sjældent overskud til at varetage opgaver

indenfor strategi, uddannelse og forandringer.



Men det skyldes ofte at HR-specialisterne ikke arbejder tilstrækkeligt målrettet

og lader andre prioritere sine opgaver.



Derfor er det vigtigt at arbejde meget målbevidst og resultatorienteret indenfor

3 områder:







1. Hvilke arbejdsområder vil skabe de største værdier for firmaet?



2. Skabe en

dagsorden for HR, der kan komme med, når de tunge strategiske beslutninger træffes



3. Overbevise de andre ledere

om at HR har en rolle at spille, og at du er kompetent til at udfylde denne rolle.







Et interessant langtidsstudie af HR''s

muligheder for at få indflydelse er gennemført ved universitet i Michigan. Det viser:







1. De fundamentale HR

aktiviteter som skal gennemføres er:



Du besidder en generel HR-viden, kender firmaets interne rutiner, opbygger personalebedømmelse,

være god til at kommunikere, gennemfører uddannelse, stiller dig forrest ved forandringer og opbygger et internt netværk.

Men selv om disse betingelser er opfyldte, så vil de ikke være tilstrækkelige til at skabe værdierne - de

vil blot sørge for at skabe et basisniveau.



2. For at skabe forbedret konkurrencesituation ved hjælp af HR skal HR-staben

(lille eller stor):



A. Kende firmaets ydre omgivelser og ikke mindst have viden om konkurrenter. Desuden kan HR være dem,

der følger med i udviklingerne på markedet og tolker det ind i forretningsstrategien.



B. Være dygtig til at

rekruttere og udvælge nye medarbejder, som både er kompetente viser loyalitet og passer ind i kulturen.



C. Rådgive

topledelsen om design af den bedste organisationsstruktur og arbejdstilrettelæggelse.



D. Være hovedperson i udvikling

og fastholdelse af den specielle kultur, som skal præge virksomheden og differentiere den fra konkurrenternes.



E. Være

den visionære i forandringssituationer.







Du vil bemærke, at de fleste af disse punkter traditionelt vil placeres hos

firmaets topleder, men i virkeligheden er det HR-opgaver.



Samtidig skal du klare de administrative opgaver.



F.eks. skal

grunddata registreres, løn skal udbetales og kontrakter skal formuleres. Disse opgaver må du søge at rationalisere

ved at overføre dem f.eks. til afdelingen for regnskab og økonomi, outsource til bureauer, der specialiserer i disse

opgaver eller ved at udnytte den nye teknologi.



Desuden må du inddrage linielederne i en række HR-opgaver, f.eks. udvælgelse

og uddannelse/coaching og personalebedømmelse.















Med venlig



Claus Hellmann

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen