Berlingske Business
11:15Svensk storbank falder på børsen trods god indtjening

Aftaler kan indgås med digital signatur

Et spørgsmål som oftere og oftere opstår i retsforhold mellem forbrugere og almindelig handelsdrivende.









Almindelig

dagligdags problemstillinger, som eksempelvis kan være alt lige fra, når en medarbejder bestiller kontorartikler direkte

hos leverandøren ved at sende en email, til store kontrakter om selskabskøb hvor parterne bekræfter deres aftale

på e-mail.



Spørgsmålet kan besvares bekræftende. Aftaler kan indgås på email. Der gælder

som udgangspunkt ingen formkrav til en aftale, og tilbud og accept i henhold til aftaleloven, vil således gyldigt kunne gøres

i e-mails.





En forudsætning for anvendelsen af e-mails som gyldig kommunikation mellem parterne er, er at parterne er enige

om det.





I overensstemmelse med aftalelovens udgangspunkt må en accept med bindende virkning kunne gives i samme form som

tilbudet. Er tilbud således givet som elektronisk post, må tilbudsgiveren ligeledes blive bundet af en elektronisk acceptskrivelse.



Når

aftaler nu kan indgås på e-mail, må man samtidigt vurdere, hvilke risici dette kan medføre. Er der i virksomheden

en aftale om at åbne hinandens indbakke, når den pågældende medarbejder er borte, kan det medføre tvivl,

om hvem der rent faktisk har indgået aftalen på e-mail. I modsætning til en underskrift på et stykke papir,

hvor sikkerheden for aftaleparten også er den man tror den er, så kan man med e-mail ikke være sikker på at

afsenderen nu også er den person, som er tilknyttet e-mailen.



I takt med den stigende brug af e-mail vil flere og flere

retshandler også blive indgået på e-mail. Derfor er det også fuldkommen uholdbart, hvis aftaleparterne ikke

har vished for, at den man indgår aftalen med, også rent faktisk er den man tror. I 1999 vedtog EU et rammedirektiv for anvendelsen

af elektroniske signaturer eller bedre kendt som digital signatur (EU direktiv 1999/93/EC).





Dette direktiv sætter en række

standarder for, hvorledes digitale signaturer bør fungere.



Derudover sikrer direktivet at ved anvendelsen af digitale

signaturer, så skal der være en uafhængig certificeringsinstans.



Denne 3. part indestår for, at parterne

også er de rigtige parter. Digital signatur har ikke været særlig udbredt i Danmark endnu, men mange steder begynder

det at tage til.





Tidligere var der mangel på certificeringsinstanser. Dette er nu ved at være løst, og alle

borgere kan fra TDC bestille en privat digital signatur.



Et af de steder, hvor digital signatur rigtig er slået igennem,

er hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor det nye online selskabsregistreringssystem gør, at både selskabsstiftelser

og ændringer kan ske online uden udveksling af papirer med underskrifter. Det eneste som kræves er en digital signatur.



Fordelen

ved denne type aftaleindgåelse er, at man har større sikkerhed for at kunne identificere underskriveren, end hvis denne

havde underskrevet i hånden. Dette skyldes, at den digitale underskrift er er læsbar, hvorimod mange menneskers underskrift

er totalt ulæselig og dermed ikke brugbar til at identificere underskriveren.





Ved anvendelse af medarbejdercertifikater

og digitale underskrifter kan arbejdsgivere imødekomme samfundets behov for en hurtigere og mere fleksibel aftaleindgåelse

end den gammeldags underskrift.



Udbredelsen af digitale signaturer til virksomheder, medarbejdere og almindelige borgere vil

uden tvivl skabe større tryghed og sikkerhed end i dag, hvor aftaler rask væk indgås via e-mail uden sikkerhed

for at aftaleparten også er den man tror det er.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen