Berlingske Business

Afstem roller og ansvar med din lederkollega

572805178.jpg
»Det er vigtigt, at man som leder både inden opstart og løbende afstemmer rolle- og ansvarsfordelingen med både sin chef og sin nye kollega.«

Det gælder især, når kollegaen har et tværgående ansvar, som kan påvirke ens eget ansvarsområde.

Sidste uges dilemma på business.dk handlede om marketingschefen Anette, der følte sig truet og tilsidesat i sin egen stilling. Direktøren Lars havde for nyligt ansat Martin til at varetage digitaliseringen på tværs af organisationen, og nu har Lars meddelt, at Martin skal deltage i ansættelsen af to nye medarbejdere i Anettes afdeling.

»Det er vigtigt, at man som leder både inden opstart og løbende afstemmer rolle- og ansvarsfordelingen med både sin chef og sin nye kollega,« siger Birgitte Alstrøm, ledelsesrådgiver hos Lederne.

Det gælder især, når kollegaen har et tværgående ansvar, som kan påvirke ens eget ansvarsområde.

»Når tvivlen nu fylder hos Anette, bør hun indledende tage et møde med Lars for at få afklaret, om de har samme opfattelse af fordelingen af roller og ansvar mellem Anette og Martin. Derudover bør Anette i samarbejde med Martin få fastlagt en mere detaljeret plan for, hvordan de fordeler roller og ansvar mellem sig fremover. Planen kan de derefter præsentere for Lars, så der er helt klare linjer mellem dem alle tre,« anbefaler Birgitte Alstrøm, som dermed vælger at begynde med løsning nummer 1.

»Anette kender ikke Lars’ baggrund for beslutningen. Måske tvivler han på Anettes kompetencer. Måske har han blot i god mening bedt Anette og Martin om at samarbejde på rekrutteringsopgaven for at give Anette en erfaren kollega at sparre med omkring en så vigtig beslutning,« siger Birgitte Alstrøm.

Hun tilføjer, at selv om det for lederen kan opleves som unødig indblanding fra den tværgående kollega, kan kollegaen med den rette forventningsafstemning også blive en værdifuld sparringspartner.

»For eksempel kan en kollega med et tværgående ansvar ofte være med til at løse nogle af de udfordringer, som lederen kan opleve i samarbejdet med andre afdelinger,« siger Birgitte Alstrøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen