Berlingske Business
10:50Morgan Stanley: Enstemmighed er positivt for Novo-aktien

Afstem forventninger om e-mails uden for arbejdstid

close up of business man hand working on laptop computer on wood
Hvordan sikrer vi hver især, at vi både kan passe vores arbejde med de stadig stigende krav, det indebærer, og samtidig have et godt, velfungerende privat- og familieliv?

Balancen mellem vores arbejdsliv og privatliv – på nudansk work/life-­balancen – er helt berettiget blevet et af tidens store fokusområder.

Hvordan sikrer vi hver især, at vi både kan passe vores arbejde med de stadig stigende krav, det indebærer, og samtidig have et godt, velfungerende privat- og familieliv? Og hvad betyder det i den sammenhæng, at de fleste af os bærer rundt på en smartphone, hvor arbejdsmails og SMSer tikker ind, uanset om vi rent fysisk befinder os på jobbet eller derhjemme?

For et par uger siden offentliggjorde Lederne en ny undersøgelse om lederes kommunikation anno 2016, og her retter vi blandt andet luppen mod den del af lederkommunikationen, som foregår uden for normal arbejdstid.

lars

Undersøgelsen viser, at 29 procent af lederne vurderer, at det er i orden at sende arbejdsrelaterede e-mails eller SMSer til medarbejdere uden for normal arbejdstid, mens størstedelen, 44 procent, svarer »til dels«. Hver fjerde leder synes slet ikke, at lederen skal sætte fingeren på »send«-knappen« uden for normal arbejdstid.

Til gengæld har kun tre procent af lederne en forventning om, at medarbejderne også svarer på mail og SMS uden for normal arbejdstid, mens ­20 procent »til dels« har den forventning – underforstået at der kan være helt særlige omstændigheder, som gør, at en mail eller SMS sendt kl. 20 kræver medarbejderens respons.

76 procent af lederne svarer klart nej til, at de forventer svar på beskeder sendt på skæve tidspunkter.

xx

Der er set fra min stol slet ingen tvivl om, at der er stor forskel på både virksomhedstyper og arbejdspladskulturer i relation til denne problemstilling.

I nogle brancher kan man ganske enkelt ikke nøjes med at operere i tidsrummet fra 9 til 16.30, for eksempel hvis man er globalt orienteret og agerer på kryds og tværs af tidszoner. Er man leder i en sådan virksomhed, bliver der i sagens natur sendt mails på alle tidspunkter af døgnet – også nogle gange til medarbejdere.

Men det er samtidig meget vigtigt at holde fast i undersøgelsens tal om, at det overordnet set er yderst sjældent, at lederne forventer svar på mail og SMS sendt til medarbejderne, når de har forladt arbejdspladsen.

30BUS20160928-183437-3-1834.jpg

Der ér og bliver forskel på at have ledelsesansvar og på at være medarbejder, og derfor er det ikke hverdagskost for medarbejdere at skulle svare på mails om aftenen eller meget tidligt om morgenen.

Men det kan ske – og det synes jeg faktisk er helt OK set i forhold til dels den fleksibilitet, rigtig mange medarbejdere har som en indbygget del af arbejdslivet, dels i forhold til de teknologiske muligheder, smartphonen giver. Et hurtigt svar på en SMS eller en mail kan således ofte klares fra sofaen eller haven.

Det, der er vigtigt, er, at ledelsen kommunikerer klart med medarbejderne og afstemmer gensidige forventninger for at undgå, at der er ligger et uudtalt forventningspres hos medarbejderne om, at de altid bør svare på lederens mail. Det kan f.eks. gøres ved, at lederen klart siger til sine medarbejdere, at han eller hun i reglen ikke forventer svar på mails sendt uden for normal arbejdstid – og at lederen i tillæg hertil kommunikerer tydeligt i de undtagelsestilfælde, hvor en mail eller SMS om aftenen kræver svar.

Boss interviews young employee

I Frankrig er man gået så vidt, at det for ansatte i store virksomheder er blevet forbudt ved lov at sende og besvare e-mails, når arbejdsdagen er slut, samt i weekender og ferier.

Intentionen er at forebygge arbejds­relateret stress. Personligt tror jeg ikke på den franske forbudsmodel – jeg tror meget mere på klar kommunikation og klar forventningsafstemning end på love og rigide regler.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen