Berlingske Business

Ad hoc-personalechefen

Nogle ville kalde hende vikar; men hun vil hellere kaldes rådgiver. Under alle omstændigheder lever hun af at være

ad-hoc personalechef.


Elizabeth Nielsen har sin egen virksomhed; men den behøver ingen personalechef, for den består

udelukkende af Elizabeth Nielsen selv. Efter 30 år som personalechef, uddannelseschef, hotelchef, konferencechef og chef i et

rekrutteringsbureau gik Elizabeth Nielsen for halvandet år siden solo under sloganet "Lej en personalechef".


Når

hun ikke vil kaldes vikar, skyldes det, at hun ikke træder til, fordi fru Petersen er på barsel, men derimod når

en virksomhed eller en organisation skal have løst en konkret opgave. Som et eksempel nævner Elizabeth Nielsen selv personalehåndbogen,

som hun kalder et af de vigtigste ledelsesværktøjer overhovedet. De fleste har en personalehåndbog. De har bare

glemt den. Derfor bliver den i bedste fald slet ikke brugt. I værste fald er den forkert.


Elizabeth Nielsen løser

også opgaver som medarbejderudvikling, udviklingssamtaler, rekruttering.


- Men jeg arbejder med plads i virksomheden. Derfor

er jeg i alle opgaverne virksomhedens repræsentant, og "brugerne" opdager som oftest slet ikke, at jeg faktisk er

et resultat af outsourcing/insourcing, siger Elizabeth Nielsen, som for eksempel sidste år opholdt sig tre dage om ugen i en

virksomhed som insourced personalechef, og fuldgyldigt medlem af ledergruppen, som fik sparring om bl.a. de bløde værdier.


-

Den slags kunne have foregået på et kursus, men det er ikke min filosofi. Når du lærer noget på jobbet,

glemmer du det ikke, lyder Elizabeth Nielsen filosofi derimod.


En af Elizabeth Nielsens andre kunder - DIS - Denmark''s International Study

Program - underviser hvert år mere end 700 udenlandske studerende. Dermed er DIS en vidtforgrenet organisation. Der skal undervises,

der skal administreres, og der skal skaffes værtsfamilier til de studerende.


DIS har brugt Elizabeth Nielsen til forskellige

typer opgaver, blandt andet til at bringe personalehåndbogen up to date og til rekruttering af nye medarbejdere.


- Det

er jo blevet så moderne at sende rekrutteringsopgaver ud til rekrutteringsbureauer, men jeg har altid ment, at det er godt at

være så tæt på processen som muligt. Samtidig er det naturligvis en stor mundfuld at ansætte medarbejdere.

Det har vi så løst ved en mellemløsning, nemlig ved at trække Elizabeth Nielsen ind i huset, siger regnskabschef

Michael Jacobsen, DIS.


- Vi havde ikke tid og ressourcer til at klare opgaven selv men heller ikke basis for at ansætte

en heltids personalechef. Derfor lejede vi en - nemlig Elizabeth Nielsen, tilføjer han.


Elizabeth Nielsen mener selv,

at hendes koncept er velegnet til små og mellemstore virksomheder.


- Min model kræver, at jeg er i virksomheden og

får den op under huden. Til gengæld bliver kompetencen i virksomheden. Og hvis vi igen bruger personalehåndbogen

som eksempel, så er den jo et følsomt ledelsesværktøj, som kræver, at jeg sætter mig ind i virksomhedens

kultur.


- Vi her lært mange ting af at have Elizabeth Nielsen i organisationen - blandt andet om professionelle ansættelsessamtaler.

Og vi har lært det i vore egne rammer, siger Michel Jacobsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen