Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

ABC for køb af virksomhed

D e fleste virksomheder ønsker vækst, fordi det giver bedre muligheder for medarbejdere, kunder, samfundet og aktionærer

at få opfyldt deres ønsker til virksomheden. Vækst kan skabes i virksomheden igennem dens egen udvikling - den

organiske vækst - eller den kan tilkøbe sig den igennem opkøb og fusioner. Bogen handler om dette sidste. Den

fører læseren igennem alle de faser, som naturligt hører til en opkøbsproces: Forberedelsen, opkøbsprocessen

og integrationen. Foruden at behandle disse tre hovedafsnit, behandler bogen også "Når to kulturer skal blive til

en" samt "Samarbejdet med bestyrelsen". Dermed er der også lagt vægt på de bløde værdier

ved opkøb og fusioner, som i stigende grad erkendes er vigtige, hvis sammensmeltningen skal lykkes.







B ogen giver

en ganske god indføring i, hvordan en opkøbs- og fusionsproces skal tilrettelægges og gennemføres. Der

er et særligt afsnit for SMV''ere og de særlige forhold, de kan stå overfor, men ellers må man jo sige, at

dagens erhvervsliv er karakteriseret ved, at alle - også SMV''ere - må være vå5gne over for at gå sammen

med andre virksomheder for at kunne klare sig i konkurrencen. Dette samarbejde kan i mange tilfælde være en sammenlægning

af to eller flere virksomheder, altså opkøb eller fusion. I store træk er opkøb, når virksomheden

køber en anden (typisk mindre) virksomhed kontant, hvorimod fusionen mere foregår imellem ligeværdige virksomheder

med aktiebytte som betaling. Bogens cases er mest fra store danske virksomheder, men problemstillingerne er de samme for en SMV. Forfatterne

prøver endda pædagogisk at afmystificere tingene ved at sammenligne mange af opkøbsfaserne med en privat hushandel.

Og den kan man da forholde sig til. Bogens cases er samtidig et stykke interessant erhvervshistorie, hvor man kommer bag kulisserne

i virksomheder som Danisco, Coloplast, ISS, Novozymes, Nordea , Navision og til dels Carlsberg og et par udenlandske virksomheder.

Casene er baseret på interviews med bestyrelsesformænd eller adm. direktører i disse virksomheder samt publiceret

materiale om virksomhederne.







A fsnittet om opkøbsprocessen er naturligvis et centralt afsnit, hvor emner som værdiansættelse,

due diligence og forhandling behandles i kapitler for sig. Værdiansættelsesafsnittet er skrevet lidt indforstået med

undladelse af tydelig forklaring af de begreber, man bruger, hvorimod due diligence afsnittet er godt. Man sammenligner det med en

undersøgelse af et hus for fejl og mangler, inden man overtager det. Sådan vil en virksomhed, der opkøber en anden

virksomhed også undersøge den for alle mulige fejl og mangler. Bogen fokuserer på følgende hovedområder

ved en due diligence: Kommerciel, finansiel, juridisk, tekniks/miljømæssig og kulturel. Man udviser med andre ord rettidig

omhu inden for disse områder. Når man således bedre ved, hvad man køber, kan forhandlingerne gå i gang, og

her giver bogen interessante synspunkter på forhandlingsteknikker og viser os de konkrete forhandlingstaktikker i nogle af bogens casevirksomheder.

Købes virksomheden, skal den integreres med den virksomhed, man har i forvejen. Her taler bogen om forskellige grader af integration,

idet man også kan vælge slet ikke at integrere virksomheden med sin egen. Det kan f.eks. tænkes i tilfælde,

hvor der i den opkøbte virksomhed hersker en helt anden (ofte meget progressiv eller kreativ) kultur, som man ville ødelægge

ved en fuld integration af den. Bogen diskuterer en del, hvordan man sikrer sig, at synergigevinsterne ved et opkøb eller fusion

bliver realiseret, når først opkøbet eller fusionen har fundet sted. Skal det ske hurtigt eller mere glidende.

Skal de linjeansvarlige i virksomheden styre det selv, eller skal man oprette et integrationskontor (projektorganisation) til at styre

det?







Bogen henvender sig til enhver, der vil have indblik i, hvordan opkøb og fusion bør finde sted. Og det

vil enhver virksomhedsejer vel tillige med revisorer, advokater og studerende. Derfor kan bogen anbefales.







"Vækst

gennem opkøb og fusioner"



Af Peter Bisgaard, Stig Kjerulf og Ann Louise Orbesen



ISBN 87-7553-978-0



296

sider, Børsens Forlag, September 2004



DKK 455,- inkl. moms

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen