Berlingske Business
17:46Tak for i dag

Åretsstjerneskud: Hippiebarn med fokus på profit

Jesper S.
Jesper Sabroe kalder sig selv »nærmest masochist«, når det handler om at nå i mål: »Jeg knokler som en maskine, hvor jeg nærmest glemmer mig selv,« siger årets CFO Rising Star. Foto:

Pandoras 39-årige vice president Jesper Sabroe er blevet kåret som årets CFO Rising Star. Prisen sætter spot på næste generation af top-finansdirektører.

Egentlig lå det ikke lige for, at hippiebarnet Jesper Sabroe en dag skulle slå sine folder som revisor. Det valg blev hans ungdomsoprør mod de blomsterbørnssnoede forældre.

Jesper Sabroe kalder revolten »lille«, for det var ganske svært at gøre oprør i et hjem, hvor der sjældent blev sat grænser for knægtens påhit, drømme og ambitioner. De frie rammer gav til gengæld »livsglæde og hjerte,« fortæller han.

Selv om grænserne var vide for udfoldelser, fik han i en ung alder »lært at tage ansvar«, og blev podet med værdier som »har man evnen, så har man også en pligt over for kollektivet«.

Pandora viser milliardfremgang i tidligt regnskab

39-årige Jesper Sabroes karrieremæssige bedrifter bragte ham langt frem i erhvervs­livets finansielle virksomhedsgemakker, hvor han i dag er vice president i business finance hos den børsnoterede smykkevirksomhed Pandora.

Meritterne rækker videre, for Jesper Sabroe er netop blevet kåret som årets Rising Star. Bag prisen står Berlingske Business, der i samarbejde med KPMG, Odgers Berndtson, SAS Institute og Sampension sætter spot på den kommende generation af top-CFOer. Det sker i forbindelse med udnævnelsen af hovedprisen, Årets CFO 2016.

Juryens formand, Mikael Frederiksen, partner i Odgers Berndtson, siger om valget:

»Jesper en dygtig kommunikator, der formår både at skabe følgeskab og udøve lederskab samtidig med, at han kan skære igennem, når der er behov for at udstikke en retning. Fagligt er Jespers CFO-værktøjskasse også i orden.«

Målet for årets stjernefrø er ikke overraskende en dag at nå den øverste eftertragtede CFO- post på sit felt.

Turen op ad karrierestigen begyndte i KPMG, hvor Jesper Sabroe arbejdede som revisor, siden kom han til Coloplast og Skandinavisk Group, inden han som 32-årig blev ansat som medarbejder nummer seks i Pandoras finansafdeling. Fra de første år gemmer han stadig »mesterværket, kronen på værket« i hjemmet i Solrød: Børsprospektet, der blev udarbejdet forud for Pandoras børsnotering i 2010. Det var »en faglig fantastisk oplevelse,« siger den begejstrede fagnørd og tilføjer henført: »Det økonomiske håndværk er superspændende.«

Jesper Sabroes opgave var at holde styr på tallene i det digre prospekt og sørge for, at de internationale regnskabsstandarder for børsnoterede koncerner blev overholdt. Samtidig »elsker« han at afmystificere sit fag, så revisor­metierens kringelkroge ikke bliver oplevet som »farligt svært«.

Siden har han været involveret i en lang række aktiviteter, bl.a. etablering af Pandoras administrationscenter i Polen, opbygning af Pandoras koncernfinansorganisation, indførelse af et nyt rapporterings- og konsolideringssystem, etablering af en skattefunktion og finansstrategi. Seneste har Jesper Sabroes fokus især rettet sig mod ny teknologi og indsamling af relevante data og udvikling af præcise finansielle forecasts.

Pandoras omsætning voksede 40 procent sidste år

Systematiske angreb på egne svagheder

Centralt i karriereopbygningen er udvikling. På den front er han gået systematisk til værks ved at angribe sine svage flanker. I uddannelses­årene på CBS betød det, at han valgte at skrive sin 180 sider store hovedopgave på engelsk, fordi han syntes, at han var dårlig til sproget.

For tre år siden vurderede Jesper Sabroe, at han fagligt var velfunderet, når det gjaldt »compliance transaktioner og ledelse«, men til gengæld manglede han mere bredde i sin forretningsforståelse. Det betød, at han tog en executive MBA på IMD i Schweiz: »Det har været stjernehårdt i gennemsnit at bruge tyve timer om ugen på at læse i halvandet år.«

For at holde dampen oppe satte Jesper Sabroe sig et mål om, at han ville bestå med udmærkelse.

»Og selv om jeg både passede mit nye og gamle job og fik min drømmegrund i Solrød og byggede hus undervejs, så lykkedes det. Jeg er nærmest masochist i min iver efter at nå mine mål. Jeg knokler som en maskine, hvor jeg nærmest glemmer mig selv.«

Og så har Jesper Sabroe vel at mærke tre børn fra et tidligere ægteskab, som netop har holdt efterårsferie sammen med farmand, der dog måtte bruge mandagen på arbejdet.

Er der nok tid til børnene, når karrieren fylder som hos dig?

»Spørgsmålet er en klassiker for enhver erhvervsmand, om man en dag vil ligge på sit dødsleje og fortryde, at man ikke var mere sammen med sin familie. Det spørgsmål kan jeg engang imellem godt blive grebet af, men generelt går det rigtigt godt. Jeg har dem fra fredag til mandag hver anden uge. Og når jeg har dem, så ved de godt på arbejdet, at jeg ikke har tid til møder om aftenen.«

Pandora fortsætter tocifret vækst i andet kvartal Pandoras oms

De tre poder betyder, at farmand Sabroe ikke har prøvet kræfter internationalt. En facet han gerne ville have haft på sit CV.

Men jobbet prioriteres tårnhøjt i Jesper ­Sabroe liv:

»For mig er jobbet ikke bare at være en del af et tandhjul. Jobbet giver glæde. Og det er helt fabelagtigt at se en ung medarbejder vokse og folde sit potentiale ud.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen