Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Årets bedste marketingdirektør har styr på alverdens kunder og verdens drikkevand

aaa
Morten Bach Jensen (th), Group Vice President, Group Marketing & Sales Development hos Grundfos kåres som Årets CMO 2018. Foto:

Morten Bach Jensen fra Grundfos vandt prisen som Årets Chief Marketing Officer 2018. I skarp konkurrence med de marketingansvarlige i Københavns Lufthavne, Norwegian, Orkla Foods og Søstrene Grene valgte juryen af hædre Grundfos’ stærke business to business-markedsfører.

Kan man måle, om marketing virker? Ja, men ikke på den klassiske måde, hvor du kigger på bundlinjen og ser, hvor stor en del af din investering, der er kommet retur. Der skal nye, avancerede metoder til at kortlægge hele kunderejsen og måle kundernes tilfredshed.

Udlægningen kommer fra Grundfos’ marketingdirektør Morten Bach Jensen, vinder af Årets CMO 2018 blandt fem nominerede.

»Jeg tror, at organisationer, der har mest succes, er dem, der formår at kigge bredt. Og jeg tillader mig også at tænke mit ansvarsområde i Grundfos bredere end marketing. Jeg er ansvarlig for hele kundeoplevelsen og står både for marketing og salgsudvikling, så det er alt fra at måle på kunden, opbygge kendskab til kunden og sikre at vi har den rette kundeservice,« sagde Morten Bach Jensen til Berlingske i forbindelse med nomineringen til prisen.

Kompleksiteten i marketingopgaven i Grundfos blev fremhævet som ét af kriterierne, da Pia Fuglsang Bach, community redaktør på Berlingske Business og medlem af juryen, motiverede valget af Morten Bach Jensen som Årets CMO 2018.

»Morten Bach Jensen er ansvarlig for et team på 100 mennesker, der skal forstå kunderne i mange forskellige lande for at påtage sig det fulde ansvar for hele kundeoplevelsen,« sagde Pia Fuglsang Bach. Hun påpegende, at juryen med marketingdirektøren i Grundfos som vinder havde valgt at hædre en stærk kommerciel og innovativ business to business-marketingprofil, der har formået at føre sin virksomhed gennem en digital transformation.

09BUSPix1-Morten-Bach-09444.jpg

»Senest har Morten Bach Jensen opnået, at 80 procent af alle interaktioner med Grundfos’ over en million kunder på globalt plan sker digitalt, og virksomheden har opnået den højeste kundetilfredshed nogensinde i 2017 – for blot at nævne et par af de konkrete tal. Det er resultater, der tjener som forbillede for andre klassiske B2B-virksomheder, som først nu har taget hul på den digitale transformation,« sagde Pia Fuglsang Bach med tilføjelsen, at juryen også lagde vægt på, at Morten Bach Jensen har drejet Grundfos’ marketingfokus til også at favne CSR:

»Grundfos sælger ikke blot pumper, men bidrager til at løse hele verdens vand- og energiproblemer – en strategi der bliver udfoldet i globale holdningskampagner.«

De øvrige nominerede

Det er fjerde gang Berlingske kårer Årets CMO - i år i samarbejde med Dansk Markedsføring, der står bag The M List, som nu er adgangsbillet for at blive nomineret til Årets CMO. De øvrige nominerede til prisen i 2018 var:

Johan Bisgaard Larsen, Head of Regional Marketing Europe, Norwegian
Karen Bender, E-commerce & Marketing Director, Københavns Lufthavne
Mads Jensen, CCO, Søstrene Grene
Mette Johansen, marketing- og innovationsdirektør, Orkla Foods Danmark

Kåringen af Årets CMO 2018 var finalen på et stort arrangement på Hotel Marriott i København med over 300 deltagere og talere fra den internationale scene. Det var en fornøjet Morten Bach Jensen, der modtog prisen med stor klapsalver og en præmie fra Henrik Ernlund Pedersen, Country Manager i SAS Institute.

”Selv om vi er helt sikre på at dagens vinderen har styr på virksomhedens data og processer vil vi nu alligevel gerne tilbyde en Customer Data Analytics Workshop,” sagde Henrik Ernlund Pedersen,

Kåringen og konferencen blev holdt i samarbejde med Dansk Markedsføring, Holm Marcher & Co, Clay og SAS Institute.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen