Berlingske Business

311 dage til klima-deadline

311 dage til klima-deadline - 3
Foto:

Klimaminister Connie Hedegaards opgave kan synes lettere vanvittig. Hun skal piske ind i hovedet på danskerne og virksomhedslederne, at de skal spare på energien og udtænke nye miljørigtige teknologier. Og dertil skal hun bane vejen for en ambitiøs, global klimaaftale til FN’s klimatopmøde COP15 i København i december.

Folk skal forstå
Lad os begynde under de hjemlige cumulus-skyer og slutte på den globale politiske scene. Klimaministeren har nemlig nogle klokkeklare mål, som der ikke kan rokkes ved.
  • Danmarks udslip af CO2-gasser skal nedbringes med hele 21 procent inden 2012 sammenlignet med niveauet i 1990 – et mål, der er en del af Kyoto-protokollen.


  • Andelen af vedvarende energi skal fordobles frem mod 2025.


  • Dertil kommer, at målene meget vel kan blive endnu strammere, når det store FN-klimatopmøde COP15 løber af stablen i København fra 7. til 18. december.


Hvad er så metoden til at få os alle engageret i klimaudfordringen?

Svaret er ifølge ministeren at trække de store linjer op og vise, at det vælter rundt med gode grunde – lige fra den private borgers tegnedreng over storpolitik til imødekommenhed over for fattige lande:

“Hvis folk forstår, at klima også handler om Kina, om energisikkerhed, om pengene skal postes i Rusland og Mellemøsten. Der er mange grunde, og jeg kan i hvert fald sige, at borgerne i udviklingslande, for eksempel Bangladesh, med rette kan spørge: Hvad gør I for, at det ikke bare skal blive værre og værre,” siger hun og lufter sin overbevisning om, at vi efterhånden forstår:

“Spørger du familien Danmark, hvor optaget de er af disse ting i dag, i forhold til for fire år siden, så er der en helt anden bevidsthed i dag. Selv i en finansiel krise kommer klima højt op. Det er gået op for folk, at der er en klimaudfordring, og at det hænger sammen med sikkerhed og energi-forsyning,” siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen