Berlingske Business
13:02Genmab-aktie falder pludseligt efter partners salgstal

10 gode råd til din LinkedIn-profil

The sign up page of Linkedin.com is seen in Singapore in this fi
Overskrift
Få karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA, Lise Dans 10 bedste råd til en sober og faglig profil, der fanger læseren. Foto:
 

LinkedIn er dit brand - og et vigtigt redskab til opbygning af netværk, til at skabe synlighed over for potentielle kunder eller samarbejdspartnere og til jobsøgning.

LinkedIn kan være din vej til at etablere professionelle kontakter og forretningsforbindelser, dyrke professionelle netværk og finde dit næste job. Derfor er det vigtigt, at din profil sender de rigtige signaler – og du skal hele tiden være aktiv, vise dig selv og dele viden med dit netværk.

Artiklen fortsætter under billedet
k,.m
karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA, Lise Dans.

Få karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA, Lise Dans 10 bedste råd til en sober og faglig profil, der fanger læseren. Har du ikke nogen profil endnu? Lær LinkedIn at kende og få en god profil på nettet.

1. HVAD SKAL DU VÆRE KENDT FOR, OG HVEM SKAL KENDE DIG?

Inden du går i gang med at udarbejde din profil, skal du overveje følgende: Hvem skal være din målgruppe? Hvilke virksomheder eller personer ønsker du at blive fundet af? Hvem ønsker du at netværke med, og hvilke jobtyper vil du gerne have tilbudt? Og hvordan kan du, via din profil, synliggøre, at du kan skabe værdi i et sådant job?

Din målgruppeanalyse skal danne grundlaget for, hvad du vælger at fortælle om dig selv, dine tidligere job og uddannelser. Informationerne du publicerer, skal alle være relevante for målgruppen og føre til en øget interesse for dig. Husk dine nøglekompetencer i CVog skills på LinkedInskal være identiske.

Der er masser af muligheder for at skille dig ud fra mængden. Få gode råd til at brande dig selv på LinkedIn i denne podcast med karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDA, Morten Esmann.

2. SØG INSPIRATION HOS ANDRE OG FIND DINE STYRKER

Søg efter profiler med folk, som sidder i lignende job som dit eller har job, du gerne vil have eller netværke med. Se, hvordan de bruger deres profiler. Brug dem som inspiration til, hvordan du selv kan lave en god profil. Analysér også dine egne styrker og svagheder i forhold til de andres kompetencer og find frem til, hvad du skal fremhæve for at være konkurrencedygtig og attraktiv i forhold til dem.

Iben Schmidt Helbirk

3. OPRET DIN PROFIL PÅ DET RELEVANTE SPROG

Lav din profil på det sprog, der er relevant for din målgruppe. Du kan ikke vide om headhuntere og andre søger efter kandidater på dansk eller engelsk. Men du skal vedligeholde din profil, så derfor skal du være realistisk med din tid, så du ikke skal opdatere flere profiler. Hvis du alligevel vælger at oprette din profil med to sprog, så gør du det på din LinkedIn profilside, hvor du klikker på pilen ved ’edit’ og vælger at lave din profil på et ekstra sprog. Men brug i første omgang energien på din LinkedIn profil på det sprog, du vurderer, er det vigtigste i dit arbejdsliv.

US-LINKEDIN-COR

4. FANG LÆSEREN MED DINE OVERSKRIFTER

Formålet med din overskrift/headline er at vække læserens interesse og give et billede af, hvem du er, og hvad du kan. Den skal kunne læses uafhængigt af din øvrige profil. Din headline skal bestå af de ord, som du vurderer, en rekrutteringsansvarlig, en netværksinteresseret og andre vil skrive som søgeord for at finde interessante kandidater med interessant viden. Brug få ord til at beskrive dig så præcist som muligt. Erstat fx ’projektleder’ med ’Lean projektleder, HD’.

In this photo illustration, a Facebook logo on a computer screen

5. HJÆLP LÆSEREN MED ET BESKRIVENDE RESUMÉ

Resumé/summary skal give læseren svar på:

  • hvem du er
  • hvad du kan
  • hvad du vil
  • hvad du brænder for

Det kan sidestilles med en skriftlig elevatortale, hvor du trækker det vigtigste frem først. Du skal give svar på, hvordan du bidrager, og hvordan du gør det? Målgruppen skal tydeligt kunne se, hvilken værdi du skaber. Du sikrer, at læseren har fået de væsentlige pointer med, selvom han springer resten af din profil over. Det kan være en god ide at skrive dine nøglekompetencer i punktform, så man hurtigt kan se, hvad du kan.

6. FREMHÆV RELEVANT ERHVERVSERFARING

Noter dine titler og ansættelsessteder. Skriv også en kort beskrivelse af dine ansvarsområder i hvert job samt en oversigt over dine arbejdsopgaver. Arbejdsopgaverne skal prioriteres efter, hvad der er vigtigt for en potentiel arbejdsgiver at vide. Du skal altså hverken give et spejlbillede eller et misvisende billede af dit jobindhold, men en prioriteret beskrivelse i forhold til det job, du fremadrettet søger. Hver jobbeskrivelse bør også omfatte dine erfaringer. Er du leder, kan du fremhæve de resultater, du har opnået i det enkelte job. Fremhæv dine kompetencer fremfor, hvem du er. Hvorfor gør dine kompetencer en forskel for andre? Hvorfor bliver du en gevinst? 19-årige Philip lagde sin portfolio på Linkedin - kort efter fik han job i Malaysia.

aaa

7. UDVID DINE SØGEMULIGHEDER GENNEM RELEVANTE GRUPPER

De tre bedste grunde til at melde sig ind i relevante LinkedIn grupper:

  1. Du udvider din synlighed hos gruppens deltagere og udvider personerne, der kan søge på dig, samt dem du kan søge på.
  2. Grupper har signalværdi og dit medlemskab viser læseren, at du har et stærkt fagligt netværk.
  3. Du viser, at du holder dig fagligt opdateret.

8. HOLD LIV I DIN PROFIL

Sørg for, at din profil er opdateret med dine nyeste kompetencer, vær aktiv og bidrag på LinkedIn. Du kan være aktiv i grupper som Ingeniørforeningens eller ved at kommentere på opslag fra dit LinkedIn netværk. Hvis du er synlig og aktiv på LinkedIn, er sandsynligheden, for at andre får øje på dig, meget større. Du kan også skrive artikler indenfor din industri og din branche. Du skal tænke din LinkedIn-profil som en base for også at mødes med dit netværk ’in real life’.

Netværk

9. MARKER DIN FAGLIGHED OG DINE RESULTATER GENNEM 'SHARE AN UPDATE'

Du har mulighed for at synliggøre din faglighed og dine resultater over for dit netværk ved løbende gennem din karriere at lave en update under ”Share an update”. Fortæl hvilke opgaver og projekter, du har i gang, og hvilke resultater du opnår. I dine grupper handler det om at dele viden, give inspiration og gode råd efter motto’et; Giv uden at forvent noget igen. Du skal dele, fordi du er engageret og mener, at det er relevant for dit netværk.Et netværk er en gaveøkonomi og ikke en byttehandel. Hvis du bruger det rigtigt, kan dit netværk have stor værdi: Brug dit netværk med omtanke.

10. Spam Ikke dit netværk

LinkedIn er først og fremmest et netværk, så du behøver ikke have hemmeligheder for dine kontakter – heller ikke dine kolleger og ledere. Men er du i gang med en større sanering af din profil, er det en god idé at skjule aktiviteten i processen, så netværket ikke får hver en lille ændring ud i update-torsdagsmailen fra LinkedIn. Gå ind under ”Account&settings” (det lille billede i højre top) under ”Privacy&settings” og slå det fra under ”Turnoffyouractivity broadcasts”. Så får dit netværk ikke opdateringer om, hvad du er i gang med. De vil fortsat kunne se dine 'updates'.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen