Berlingske Business

Virksomheder efterlyser specialiseret arbejdskraft

Virksomheder efterlyser specialiseret arbejdskraft - 1
Foto:

Mens ledigheden stiger og fyringsrunderne vælter frem i dansk industri, kæmper flere danske virksomheder ironisk nok for at skaffe folk. Det er især specialister, der er brug for, lyder det.

En ny undersøgelse fra Nyhedsmagasinet Ingeniøren og Ingeniørforeningen IDA viser, at flertallet af de ingeniørtunge virksomheder herhjemme har svært ved at finde specialiseret arbejdskraft.

Problemet kan virke sært taget i betragtning, at ingeniørbehovet er faldet i takt med, at ledigheden er steget og fyringesrunder er blevet hverdag i den danske økonomi.

Men ifølge konjunkturanalysebn, der dog primært har set på ingeniørbranchen svarer hele 59 procent af virksomhederne, at det er stort set umuligt at finde specialiseret arbejdskraft.

Således har rådgivervirksomheden Niras haft svært at skaffe specialister i 2008:

”Selv om markedet er langsommere end før, så mangler vi anlægsfolk både til bane, vej, konstruktion, spildevand og vandforsyning. De seneste to-tre år har der været massiv mangel på folk, og vi ville med glæde ansætter 20-30 mere inden for anlæg, hvis vi kunne," siger adm. direktør Carsten Boesen til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Ifølge konjunkturanalysen er antallet af virksomheder, der har problemer med at få de specialister, de har brug for, steget fra 51 procent i 2007 til 59 procent i 2008.

Når specialisterne er så efterstræbte, skyldes det ifølge IDA-formand Lars Bytoft virksomhedernes fokus:

"Forskning og udvikling er de kerneopgaver, virksomhederne beholder i Danmark, og det skal man bruge specialister til," siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen