Berlingske Business

Unge digitale genier skal tackle megatrends

cowi

En omverden i hastig forandring stiller nye krav til ledere på alle niveauer hos COWI. Og når det er nødvendigt, må der hentes viden i koncernen fra unge digitale genier.

For en internationalt orienteret virksomhed som ingeniørgiganten COWI, er det en nøgleudfordring at identificere de trends, der driver forandringer i verden, så man altid er i stand til at justere retning og ledelse i forhold til de aktuelle bevægelser.

»Vores rammebetingelser er, at omgivelserne er i konstant forandring. Det betyder, at vi skal have mod og nysgerrighed og hele tiden holde os åbne for nye forretningsmodeller. Vores ledere skal med andre ord skabe rum for kaos, og det er bestemt en stor opgave for en virksomhed, der har eksisteret i 85 år,« påpeger Lars-Peter Søbye, koncernchef i den rådgivende ingeniørvirksomheden COWI på årets største lederkonference, Ledelse der styrker, afholdt af Ingeniørforeningen IDA.

billede jacob aarup

Hos COWI opererer de med en række megatrends, som er med til at diktere rammerne for virksomhedens udvikling. Lars-Peter Søbye kommenterer her tre af disse trends og uddyber, hvordan de ikke blot er abstrakte pejlemærker, men i høj grad påvirker de daglige ledelsesudfordringer.

Globalisering:

»Kapital flyder frit i dag og skeler ikke til grænser og skel. Lidt populært sagt, kan man sige, at jorden bliver mere flad. Vi har brug for ledere med internationalt udsyn og mind-set. Vi har et mål for at skabe diversitet i ledelse og her spiller nationalitet og kulturel overbevisning en mindre rolle. Fremtidens ledere skal kunne lede multikulturelle teams og kunne lede virtuelt for at udfylde ledelsesrollen. Gensidig kulturel forståelse og personlige relationer er afgørende for at nedbryde afstande og skabe fælles succes. På den måde handler distanceledelse (også) om nærvær.
Vi ønsker at opbygge en ”One COWI kultur,” og alle ledere måles på deres evne til at skabe samarbejde på tværs af grænser. Globaliseringen medfører tillige, at vores ressourceallokering foregår uafhængigt af landegrænser.«

File Folder Labeled as Talent Management.

Urbanisering:

»Vi vil se en endnu mere massiv befolkningsvækst i storbyerne. I 2030 vil der være flere end 40 megabyer med mere end 10 millioner indbyggere. Det stiller krav om bæredygtige løsninger på begrænset plads, og der vil blive en kamp om at tiltrække de dygtigste medarbejdere. Vi skal være et skridt foran, når det handler om at udvikle nye måder at løse problemer med infrastruktur og plads.

Vi skal kunne lede mere komplekse projekter og tænke mere i helheder samtidig med, at vi involverer stærke specialister fra forskellige fag.

Vores ledere skal være ekstremt dygtige til at forstå kundens behov og lede strategiskepartnerskaber, selvom det ofte vil være umuligt at have det fulde overblik på grund af kompleksiteten. Behovet for optimal planlægning vil vokse, og dér investerer vi intensivt i at få de absolut bedste projektledere.« Den perfekte projektleder findes desværre ikke. Få Ingeniørforeningen IDAs 6 bedste råd til nye og kommende projektledere.

Digitalisering:

»Vi skal være skarpe til at se mønstre og nye muligheder i de enorme mængder data, der er til rådighed. Vi kan se, at vi har behov for nye kompetencer og en øget evne til at tænke innovativt. For at styrke den proces inviterede vi otte ”digitale indfødte” – alle omkring 30 år – til at give os input og inspiration i et udviklingsarbejde. Det havde vi stor gavn af.« For at lede de digitale indfødte optimalt, er du nødt til at kende deres helt særlige forudsætninger og problemstillinger.

Digitaliseringen vil åbne for gode forretningsmuligheder, men hvordan har vi ikke helt ”regnet ud.” Det ligger dog fast, at vi kommer til at tænke på andre måder, end vi plejer og måske med mindre sikkerhed.«

Volunteer teacher sitting with preschool kids in a classroom

Vender vi blikket mod hans egen motivation og drivkraft som leder, hæfter Lars-Peter Søbye sig ved en tidlig interesse, som opstod under studierne på universitetet. Han mærkede en begejstring ved at få ting til at lykkes, når fællesskabet fungerede.

Lyst er en afgørende faktor for at lykkes som leder. Mange nye ledere er blevet opfordret eller udpeget, og i mange virksomheder er det for tilfældigt, hvem der udpeges som ledere.

»Det har ikke ændret sig siden uanset ledelsesniveauet. At se andre lykkes og være en, der er god til at lytte og sparre med og give dem et skub, er stadig en stor tilfredsstillelse for mig.« siger han og tilføjer:

»Ledelse er en fælles udfordring, vi skal skabe engagerede medarbejdere, hvilket er vejen til tilfredse kunder og en sund forretning. Jeg har en afgørende rolle i forhold til at indhegne det kaos, som vores ledere skal skabe i og trives i. Og når jeg ser, at de gør det med passion og dedikation, så ser jeg at vi udvikler os sammen og konstant bliver bedre ud fra det, vi er gode til.«

Lars-Peter Søbye er uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet i 1986. Han kom til COWI i 1997 og har siden beklædt en stribe ledelsesposter i virksomheden, før han i 2008 blev koncernchef.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen