Berlingske Business

Ugens op- og nedture: Sønderjysk rekordmager over grænsen

Ugens
Foto: PR, Jonas Vandall Ørtvig, Niels Ahlmann Olesen og PR.

Ugens opture

1) Sønderjysk rekordmager over grænsen

Der er milliarder i danskernes trang til billige bajere, slik og biler på leasing­­­kon­trakter. Det nyder de godt af i den sønderjyske milliardkoncern Fleggaard, hvor koncernchef Jens Klavsen derfor kunne runde 2017 af i rekord med et plus på hele 439 mio. kr.

Det er i grunden lige til grænsen, at man sådan kan tjene så mange penge på danskernes trang til at køre til grænsen og købe ind – og det er da heller ikke hele forklaringen på rekordtallene.

For den største del af forretningen ligger inden for leasing, hvor Fleggaard har en betydelig forretning med at lease bl.a. biler ud til firmaer.

Grænsehandel

Leasing er som bekendt blevet det nye sort for danskere, som ikke selv vil betale for dyre biler og i stedet leaser. Så nu kan Fleggaard i princippet tjene på både gynger og karruseler.

Først leaser de bilen til kunden. Som så drøner over grænsen og fylder bagagerummet. Keine Hexerei – nur Behändigkeit.

2) Jamen dog. Lundbeck kan godt uden Kåre

På Business-redaktionen elsker journalisterne den regnskabssæson, som vi nu står midt i.

Det er lidt som juleaften med masser af julegaver at lukke op i form af regn­skaber, som skal dissikeres.

En af årets »spændende« gaver var medicinalfirmaet Lundbeck. For hvordan ville det mon gå, når Hårde Kåre alias topchef Kåre Schultz havde forladt selskabet til fordel for slagsmålet i israelske Teva? Det gik. Godt og vel endda. Og på den ene side giver det jo sig selv, at meget ikke ville have været anderledes, selv hvis Kåre Schultz var fortsat. Men det er nu alligevel betryggende, at et selskab som Lundbeck bare fortsætter med at levere, selv med en midlertidig topchef i skikkelse af finansdirektør Anders Götzsche i spidsen.

Lundbeck

Det ser nemlig fornuftigt ud med gode tal og gennemførte prisstigninger i bl.a. USA, hvilket er vigtigt for selskabet. Derfor er der ro på bagsmækken, mens bestyrelsen fortsætter jagten på, hvem der skal have topchefjobbet permanent.

3) Manden med de gyldne bukser

Det er ingen hemmelighed for trofaste gossip-læsere, at vi her på redaktionen mange gange har været ude med riven mod Nykredit-topchef Michael Rasmussen.

Vi har kritiseret hans kommunikation omkring planerne for en børsnotering af Nykredit og hans mangel på gehør i forhold til kunder, som blev rasende ved udsigten til salget af virksomheden – og mulige prisstigninger på lån.

Den kritik står vi gerne ved, og vi har også hørt små indrømmelser undervejs fra Rasmussen og co. omkring håndteringen.

CXO portræt af administrerende

Men det er fortid nu. For i stedet for en børsnotering blev en del af Nykredit jo solgt til flere pensionskasser, og vi kan nu konstatere, at Nykredit ser ud til at have fundet en model, som også sikrer priserne for kunderne.

Denne uge var vigtig i den fortælling. For med fremlæggelsen af et 2017-resultat, som var fremragende, lukkes en del af kritikken ned.

En solid indtjening er vigtig for Nykredit og selskabets kunder, fordi en stærk kapitalbase er afgørende, hvis – eller når – en ny økonomisk krise rammer.

 

Ugens nedture

1) Nedtælling for Pernille Erenbjerg & co.?

På vinderlisten den ene uge – og på taberlisten ugen efter. Hvordan hænger det nu sammen?

TDC-topchef Pernille Erenbjerg var blandt ugens vindere i sidste uge, da hun viste mod og kvindehjerte ved at lægge et bud på svenske MTG. Det tolkede gossipperne som et godt og offensivt træk.

I denne uge er hun – og hendes bestyrelse i særdeleshed – sendt i defensiven. TDC-toppen har således afvist et tilbud fra blandt andet en håndfuld pensionskasser med ATP i spidsen om at overtage TDC og tage det af børsen. Det ville give aktio­nærerne en nydelig ekstragevinst.

pix-TDC-MTG

Afvisningen af disse købere lægger et voldsomt pres på Pernille Erenbjerg og hendes bestyrelse for at få frem­elsket merværdier for milliarder i en pokkers fart for at kunne matche tilbuddet fra pensionskasserne.

Det er ærligt talt en rodet forestilling i TDC lige nu, og gossipperne tænker på, om det i realiteten er nedtællingen for Pernille Erenbjerg & co., der er skudt i gang.

2) Formandsslagsmål i Coop kan fuse ud

Der har været uro og ballade i Coop-bevægelsen det seneste år. Nogle af de selvstændige brugser i baglandet er utilfredse med især topchef Peter Høgsted og for at komme ham til livs vil de utilfredse have udskiftet formanden igennem ti år, Lasse Bolander, på landsrådet i april 2018.

Nå, og hvordan kommer man så af med en formand? Det gør man ved at bringe et endnu bedre navn i spil, som vil kunne blæse formand Bolander af banen, når det endelige slag skal stå i april. Den modkandidat meldte sig på banen i denne uge. Og med al respekt: Lars Fournais, 64 år og erhvervsleder, er næppe det navn, der vælter Lasse Bolander af pinden.

07BUSPix-Lars-Fournais-1159.jpg

I så fald skal Fournais nok komme op med mere revolutionerende tanker end dem, han præsenterede i denne uge, nemlig håbet om at kunne være en samlende figur i Coop. Og ...?

Nuvel, gossipperne kan tage fejl – i så fald er det ikke første gang – men det er altså hulens svært at få øje på det nye i Lars Fournais’ trylleformular.

3) Saxo-boss med klud og spand

Milliardæren, iværksætteren og bankbossen Kim Fournais har ryddet op og ryddet ud i Saxo Bank. For år tilbage var der i Saxo Bank-toppen en idé om, at banken skulle sprede sig over flere forskellige aktiviteter. Som blandt andet ejendoms­investeringer og køb af detailbanker.

I den forbindelse kastede Kim Fournais og Saxo Bank sig over den lille, lukningstruede sparekasse i Brørup. Håbet var, at Saxo Bank via denne og andre veje ind på det finansielle detailmarked kunne kapre kunder til Saxo Banks kerneforretning, en elektronisk platform for handel med værdipapirer.

Sparekassekøbet blev ikke nogen succes. I denne uge solgte Kim Fournais forbrugsbanken med rigtige fysiske filialer til Alm. Brand-koncernen. Ikke just en guldrandet forretning, som Kim Fournais åbent erkendte. Men hva’, så har Saxo Bank da i hvert fald prøvet det og er samtidig blevet bekræftet i, at Saxo Bank er stærk på sin kerneforretning, og ikke alt udenomshalløj. Samt en bekræftelse på, at Saxo Bank ikke er en bank, men en IT-virksomhed.

06BUSKim-Fournais-Saxo-14#2.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen