Berlingske Business

»Udlev den amerikanske drøm – tag til Danmark«

23BUSForside-Manas-Mani.jpg
Indiske Manas Mani færdiggjorde sine studier på Aalborg Universitet og arbejder i dag i Nordea Capital Markets. Foto: Kasper Palsnov

Danmark hører højst overraskende til blandt de mest attraktive lande for værdifulde globalt orienterede talenter, fastslår ny kortlægning fra den højt respekterede franske business school INSEAD.

Skatterne er for høje, danskerne for indelukkede, vejret for dårligt og bureaukratiet for omsiggribende. Vi har igen og igen gennem flere år hørt, at betingelserne for at lokke internationalt orienterede talenter til Danmark er for dårlige.

Men i virkeligheden er Danmark et af de mest attraktive lande for højtkvalificerede udlændinge, viser en omfattende kortlægning fra den meget anerkendte franskbaserede business school INSEAD. Undersøgelsen placerer højst overraskende Danmark i den globale top tre, når det gælder om at være attraktiv for det brændstof, som alle lande i disse år har sat jagten ind på: de internationalt orienterede talenter.

Den nye rapport fra INSEAD, kaldet Global Talent Competitiveness Index, viser, at kun Schweiz og Singapore har bedre vilkår for at tiltrække udenlandske talenter end Danmark. Den fornemme placering skyldes bl.a., at vi har et velfungerende offentligt system, et højt uddannelsesniveau, en høj livskvalitet samt et fladt arbejdshierarki, hvor man kan få indflydelse fra starten.

»Danmark klarer sig godt i undersøgelsen, når det gælder det offentlige arbejde, vidensniveau og ikke mindst i åbenheden, som er blevet bedre over de sidste ti år. Derudover giver danske virksomheder gode muligheder for at udfylde talentet og få indflydelse. Det er lidt en kliche, men hvis man vil udleve den amerikanske drøm, så skal man tage til Danmark,« siger forskningsleder for INSEADs Global Talent Competitiveness Index i Frankrig professor Paul Evans.

23BUSManas-Mani-vaekst_Business

Selv om Danmark hermed ifølge INSEAD placerer sig i den absolutte verdenselite på området, er der dog et væsentligt problem: Vores markedsføring er alt for dårlig, og talenterne ved ikke, hvor attraktivt Danmark er.

Det har i lang tid stået klart, at Danmark halter efter mange sammenlignelige lande, når det handler om at tiltrække højtkvalificerede udlændinge. Trods skulderklappet fra INSEAD oplever især mange virksomheder og videninstitutioner inden for eksempelvis medicinalindustrien, cleantech-branchen og IT-branchen, at det er en udfordring at tiltrække internationale hoveder.

»Et af problemerne er, at der er mindre hype og opmærksomhed omkring Danmark i den internationale presse. Danmark fremstår som et fint sted, men ikke noget som skiller sig ud i forhold til muligheder for talentfulde mennesker,« siger Paul Evans.

Rekrut_Business

Regeringen forbereder i øjeblikket et udspil om international rekruttering, og de Radikales arbejdsmarkedsordfører, Nadeem Farooq, fastslår, at »vi har gode varer på hylderne, men vi er dårlige til at sælge dem«. Han fortæller, at der vil komme en vifte nye initiativer, der skal gøre det lettere for talenterne at komme til Danmark, men han vil ikke love flere penge til markedsføring af Danmark.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen