Berlingske Business
17:07Pandora og Vestas fik høvl på rød aktiedag

Topcoach: Styrk dine sociale kompetencer for din karrieres skyld

.
Hvis man fokuserer for ensidigt på de faglige kompetencer, overser man de sociale kompetencers betydning for et velfungerende og succesrigt arbejdsliv, fortæller IDAs karriererådgiver Jeanette Svendsen.

Hvis man fokuserer for ensidigt på de faglige kompetencer, overser man de sociale kompetencers betydning for et velfungerende og succesrigt arbejdsliv, fortæller IDAs karriererådgiver Jeanette Svendsen.

Gode faglige præstationer og resultater er blot en af flere faktorer, der tilsammen afgør, om vi trives på jobbet. En mere underkendt men mindst ligeså betydningsfuld faktor er de sociale relationer, som vi har til kolleger i afdelingen og på tværs af organisationen.

Når vi har gode sociale relationer på arbejdspladsen øges muligheden for at anvende og videregive vores viden, hvilket er vitalt for ikke blot at være synlig og blive inddraget men også for at bidrage til at skabe værdi, pointerer Jeanette Svendsen. Som rådgiver har hun oplevet ellers fagligt stærke medlemmer henvende sig i frustration, fordi de ikke føler, at de bliver tilgodeset efter fortjeneste i hverdagen.

Fem aldre

Relationer er lige så vigtige som faglighed

»Det er ingen hemmelighed, at det ikke nødvendigvis er den dygtigste medarbejder, der bliver tildelt de mest spændende opgaver. Relationer og synlighed tæller med på samme niveau som de faglige kompetencer. Det er der nogle, som ikke har blik for, og de risikerer at blive den bedst bevarede hemmelighed, hvis de ikke dyrker og styrker deres sociale kompetencer,« siger hun.

Sociale kompetencer er i arbejdssammenhæng tæt knyttet til evnen at videregive sin viden, så den får værdi for andre. Det forudsætter, at man kan kommunikere og samarbejde bredt i organisationen. Når man deler sin viden med andre, vokser sandsynligheden for, at man bliver inviteret med i samarbejder og projekter. Dette gælder for både specialister, ledere og  ikke mindst introverte, der kan have svært ved et netværke.

»Det er et fælles vilkår, at for at andre skal kunne bruge din viden, skal du anvende og dele den, også gerne med dem, der ikke umiddelbart 'taler samme sprog.' Hvis du er programmør kan du få et værdifuldt samspil med en fra marketingsafdelingen, fordi de brede samarbejdsflader ikke kun bidrager til dit netværk men også gør dig bedre til at forstå organisationens kultur og bringe dig i spil til tværgående samarbejder.«

Som i andre områder af tilværelsen, er det også på arbejdspladsen et basalt vilkår for trivsel, at vi har sociale relationer, føler os anerkendt og værdsat. Derfor kan oplevelsen af, at ens evner og bidrag ikke påskønnes, suge marven ud af enhver motivation og glæde ved arbejdet. Men ligesom rammer og krav er et ledelsesansvar, har man selv et ansvar for at gøre sig synlig og spilbar på banen. For man kan ikke tage for givet, at hverken kolleger eller ledelse i en travl hverdag véd, hvad man kan bidrage med, hvis man ikke deler sin viden, understreger Jeanette Svendsen.

»Ellers bliver det overladt til gætteri. Hvis du vil være en medarbejder, andre kan lære af, blive inspireret af, har lyst til at inddrage og snakke med, må du involvere dig og lære at manøvrere i organisationen. Og det kan sagtens begynde med små initiativer, hvis det ikke falder naturligt. Sociale kompetencer ændres ikke drastisk fra den ene dag til den anden. Og når andre ser og forstår, hvordan din viden anvendes og skaber værdi, gøder det jorden for de nødvendige relationer.«

592291316.jpg

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen