Berlingske Business

Talenter kæmper benhårdt for ønskejobbet

Line Lolk Thomsen, talent CSC
Overskrift
Line Lolk Thomsen fandt sine styrker i et graduate-job hos CSC. I dag er hun videre i karrieren som kundeansvarlig i samme virksomhed. Foto:
Line Lolk Thomsen, talent CSC
Overskrift
Line Lolk Thomsen, talent CSC Foto:

Med såkaldte graduate-programmer har landets største virksomheder for alvor meldt sig i kampen om de unge talenter. Men der er hård kamp om pladserne med op mod 100 ansøgere pr. stilling. Det viser en rundspørge, som Berlingske Business har foretaget.

Kampen om de kvikke hoveder er for alvor gået ind blandt landets største selskaber. Over halvdelen af de store koncerner har programmer, hvor de går efter at få ansat helt nyuddannede akademikere. Det er de såkaldte graduate-programmer.

qrw

De vokser i omfang, men trods det er det uhyre svært for de unge at få en af stillingerne i programmerne, for ansøgningerne til virksomhederne vælter ind. Målet med graduate-programmerne er at få ansat de dygtigste kandidater, der senere kan udvikle sig til nøglemedarbejdere. I år bliver der blandt de 20 største selskaber på Københavns Fondsbørs udbudt over 300 stillinger i programmerne, og der er op mod 25.000 ansøgere. Det er primært unge uddannet fra samfundsvidenskaberne og handelshøjskolerne, som virksomheder går efter. Det viser en rundspørge, som Berlingske Business har foretaget blandt C20-selskaberne på Københavns Fondsbørs. Halvdelen af virksomhederne har talentprogrammer, mens fem af dem ikke har. Fire koncerner har ikke ønsket at deltage.

Svarene i rundspørgen viser, at programmerne er meget forskellige. De varer ofte i to år, og de nyansatte kommer i den periode rundt i flere afdelinger i den pågældende virksomhed. Det største og ældste program er hos Novo Nordisk. Koncernen har op mod 100 stillinger om året i graduate-programmet og får i nærheden af 10.000 ansøgninger. Ni ud af ti af dem, der bliver ansat, kommer fra udlandet.

De to store finanskoncerner i form af Nordea og Danske Bank kører traditionelt nogle store programmer med mange ansøgere. Coloplast og William Demant Holdning er derimod to af de lidt mindre i denne sammenhæng. De to virksomheder har programmer med henholdsvis seks til otte og fire stillinger, men søgningen er stadig meget stor.

01busPix-Steffen Juncker.jpg

»Vi har traditionelt mange ingeniører ansat, men efterhånden som vi har ekspanderet, har vi fået et stadig større behov for at få ansat dygtige analytiske og forretningsorienterede mennesker i vores virksomhed. De skal være med til at gennemføre projekter, som knytter sig til vores forretningsudvikling,« siger Søren Nielsen, der er administrerende direktør i det William Demant-ejede Oticon.

Han fremhæver, at William Demant har op mod 400 ansøgere til fire stillinger.

»Dem, vi ansætter, skal helst være nyuddannede og må maksimalt have været færdige i et år. Det er folk, der ikke er gået i gang med deres specialisering, og som derfor har en meget bredere tilgang. Nogle af dem, vi får ind via graduate-programmet, kan forhåbentlig blive hos os, men det er der ingen garati for. Der skal være et match mellem dem og virksomheden,« siger Søren Nielsen.

BM
bør du tage for at blive milliardær?

Virksomhederne, der er med i undersøgelsen, har hver deres specielle procedurer til at udvælge de rigtige kandidater, men for alle virksomheder gælder det, at den enkelte ansøger skal gennem flere trin.

Helt naturligt er det vigtigt at have den faglige ballast i orden med høje karakterer. Hos William Demant skal ansøgerne være i top-ti af deres årgang. Desuden hedder kvalifikationskravene livserfaring, personlighed og motivation. Nogenlunde det samme lyder fra Coloplast.

Koncernen har i flere år haft et progam kun for danske studerende, men har i år for første gang oprettet et program udelukkende for udlændinge, der skal ansættes i koncernens udenlandske datterselskaber. Det skyldes først og fremmest, at Coloplast vil have ændret kulturen i datterselskaberne, så de gør mere for at få de talenter ind, der passer til hele koncernen.

»Med vores program forsøger vi at få folk ind, der har potentialet til at komme op i organisationen. Vi tager dem frisk fra fad, så vi kan skabe en karrierevej for dem, der rækker flere år ud i fremtiden. Det er en måde at få ledere på, som virkelig har detailkendskab til virksomheden. De får det netværk i virksomheden, der er så afgørende for at kunne blive en god leder,« siger koncerndirektøren i Coloplast Lars Rasmussen, der fremhæver, at ansøgerne til virksomhedens stillinger skal gennem et testcenter.

»Vi ser på deres eksamensbeviser, men det, vi tester, er de personlige egenskaber. En ting er at være dygtig, noget andet er at være god til at arbejde sammen med andre. Vi ser meget på evnen til at være social. Hvordan fungerer den enkelte i en global koncern, hvor man aldrig ved, hvor personen kommer til at arbejde,« siger Lars Rasmussen.

Karakterkrav vil koste unge uddannelse

Line Lolk Thomsen er en af de unge kandidater, der begyndte karrieren i et graudate-program. Dog ikke hos en af C20-selskaberne, men derimod hos IT-virksomheden CSC. Hun er uddannet på CBS og er i dag kundeansvarlig for udvalgte kunder i CSC. Hun begyndte i 2010 i et toårigt graduate-program. Da hun søgte sit første job, gik hun ikke udelukkende efter at komme ind på et af de lukrative programmer.

»Det var en kombination af programmet og det at arbejde i en innovativ international virksomhed. Programmet var attraktivt, fordi der er lagt planer for, hvordan du udvikler dig bedst muligt, imens du får lov til at prøve at arbejde inden for flere forskellige områder. Det er svært at få samme mulighed i en fast stilling,« siger Line Lolk Thomsen, der var fire forskellige steder i CSC under programmet.

»Programmet er en fælles fordel for både dig og virksomheden. Du finder ud af, hvor du bedst hører hjemme. Det er det, som en del af graduate-programmet handler om. Man får en fornemmelse af, hvor man er stærkest, og det gør virksomheden også. Det er vigtigt, at man undervejs selv giver input til sin udvikling og viser fremdrift,« siger Line Lolk Thomsen, der har nogle klare opfordringer til de næsten færdige kandidater, der går efter at komme ind i et graduate-job.

»Man skal ind og vise, at man har prøvet noget i løbet af ens uddannelse. At man har et drive og er klar til at tage udfordringer op, lære hurtigt og tage ansvar. Skriv en god ansøgning, vis hvordan du skiller dig ud i forhold til de valg, du har taget undervejs, og hvordan de passer ind i den strategi, som den virksomheden har,« siger Line Lolk Thomsen.

Træthed fostrer kreativitet

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen