Berlingske Business

Svært for nyuddannede at tilbagebetale SU-lån

nyuddannede
Nyuddannede Foto:

På to år er antallet af misligholdte studielån steget med 27 procent. Det vækker bekymring hos Forbrugerrådet og SU-rådet.

Sideløbende med at regeringen har varslet nedskæringer i SUen, har et stigende antal nyuddannede svært ved at betale deres studiegæld tilbage. Fra 2010 til 2012 er antallet af misligholdte studielån steget med 27 procent, viser nye tal fra Statens Administration. Det skriver Information onsdag.

Det skyldes ifølge forbrugerøkonomer især den høje arbejdsløshed blandt unge og nyuddannede.

- Der er god grund til, at de unge stifter gæld og har svært ved at betale den tilbage, da vi i lang tid har været inde i en periode med stigende priser og ringere udsigt til job. Men øget gældsætning er et kæmpe problem, fordi det trækker spor langt ind i ens fremtid, siger seniorøkonom i Forbrugerrådet Morten Bruun Pedersen til avisen.

Han er bekymret for, at flere risikerer at komme ud med tung gæld eller dropper at tage en uddannelse, hvis der bliver skåret i SUen.

Samme bekymring har formand for SU-rådet, Per Christian Andersen.

- Enhver form for logik tilsiger, at en kortere SU-periode betyder, at andelen af lån vil stige. Andre vil undlade at tage en videregående uddannelse – specielt dem fra uddannelsesfremmede miljøer, men det er selvfølgelig et politisk valg, og det vil gøre det sværere at nå målsætningen om, at 60 procent skal have videregående uddannelse i 2020, siger han.

Både de Radikale uddannelsesordfører, Uffe Elbæk (R), og SFs Lisbeth Bech Poulsen (SF) udtrykker ifølge Information bekymring over stigningen i antallet af misligholdte lån. De ønsker dog ikke at udtale sig om, hvorvidt det får indflydelse på den kommende SU-reform.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen