Berlingske Business

Sværere at skaffe praktikpladser

Finanskrisen rammer de unge på uddannelsen. Det er blevet sværere at skaffe praktikaftaler.

Det er blevet markant sværere at skaffe aftaler med virksomheder om at tage unge ud i praktik. Det går især ud over de bogligt svageste unge, som i forvejen er i fare for at falde ud af uddannelsessystemet. Sådan lyder meldingen fra produktionsskoler og erhvervsskoler, som begynder at øjne et styrtdyk i antallet af praktikaftaler for deres elever. Det skriver Politiken mandag.

De seneste landsdækkende tal er fra oktober 2008 og viser en tilbagegang på 17 procent i antal nye praktikaftaler sammenlignet med samme måned året før. I hovedstadsområdet viser nye tal fra november et fald på hele 40 procent.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) deler bekymringen over faldet i praktikaftaler:

- Selv om antallet af praktikpladssøgende (elever uden praktikplads, red.) fortsat er lavt, så er der desværre udsigt til, at det kan stige i de kommende år. Det skal vi gøre alt for at modvirke, siger han til avisen.

En ny kampagne skal blandt andet gøre virksomhederne opmærksomme på de tilskud, der er, hvis man opretter nye elevpladser. Men regeringen står ikke klar med en stor pose offentlige penge.

- Statslig betaling ligger ikke for. Det er og bliver arbejdsmarkedets parters ansvar, også i vanskelige tider, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen