Berlingske Business
12:32Novozymes overvejer at appellere tabt patentsag 

Stressekspert: Vi har mistet evnen til at holde ferie

374136763.jpg
Undersøgelsen viser, at 15 procent er konstant tilgængelige for deres arbejde i sommerferien. Det er dobbelt så mange som for et år siden. Yderligere 26 procent holder øje med arbejdet dagligt og 34 procent af og til i ferien.

Færre holder tre ugers sammenhængende ferie eller lader arbejdet ligge i ferien. Vi har ikke lært at leve i en ny digital arbejdskultur, siger stressekspert.

Vi bliver stadig dårligere til at holde ferie. Kun halvdelen af arbejdsstyrken holder de tre ugers sammenhængende sommerferie, som der ellers er krav på.

Og selv når folk så holder ferie, så trækker stadig færre stikket ud og slapper helt af. I stedet er de tilgængelige for deres arbejde også i ferien.

Over en million erhvervsaktive er enten tilgængelige døgnet rundt eller tjekker dagligt arbejdsrelaterede sms'er og mails i sommerferien. Det viser en befolkningsundersøgelse fra Ingeniørforeningen.

»Man har brug for tre uger i træk til at få koblet ordentlig af. Ellers risikerer man at brænde ud og gå ned med stress,« siger Juliane Marie Neiiendam, formand for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen.

Hun peger på, at det typisk tager op til en uge at geare ned til ferien.

Lisbeth

Undersøgelsen viser også, at 15 procent er konstant tilgængelige for deres arbejde i sommerferien. Det er dobbelt så mange som for et år siden. Yderligere 26 procent holder øje med arbejdet dagligt og 34 procent af og til i ferien.

»Man bliver konfronteret med problemer, der skal løses derhjemme eller efter ferien, og så ligger dit arbejde og spøger i baghovedet hele tiden,« siger hun.

Bjarne Toftegård er stresscoach og hjælper virksomheder og private med at håndtere stress.

»Rigtigt mange har mistet evnen til at holde ferie. De er så meget på hele tiden og tjekker arbejdsmail dagligt, om aftenen og i weekenden i en slags afhængighed,« siger han og slår fast:

»Men det er hverken godt for en selv, for ens arbejde eller for familien. Man får ikke mere fra hånden ved hele tiden at være på. Man bliver bare nemmere udbrændt«, siger han.

Han mener, at vi står midt i en ny arbejdskultur, som vi slet ikke har lært at navigere i. Her spiller arbejdsgiverne en vigtig rolle.

ferie

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) forbød for nylig de ansatte i ministeriet at sende mails til hinanden om søndagen.

»Antallet af stressramte er oppe på 700.000, og det er jo et grotesk tal. Men når jeg kigger mig rundt i statsadministrationen, så kan jeg godt forstå det. Man er nødt til at opstille nogle grænser, og det sted, jeg selv kan begynde, er mit eget ministerium,« sagde han til b.dk.

Det mener Bjarne Toftegård, at mange ledere kunne lære af.

»Han sender som rollemodel et vigtigt signal. Ledere har både et ansvar for, at folk kan udfylde deres opgave, men også holde fri fra den,« siger han.

Elisabeth la Cour er chefkonsulent i Dansk Arbejdsgiverforening og enig i, at et stadigt mere digitalt liv giver helt nye udfordringer.

»Men der er ingen tvivl om, at formålet med at holde ferie er at lade op og være sammen med familien. Arbejdsgiveren kan ikke stille krav om, at medarbejderen skal tjekke mails i ferien,« siger hun.

301744505.jpg

Derfor er det vigtigt, at arbejdsgiveren sender et tydeligt signal til de ansatte om forventningerne.

»Men vi er jo også forskellige som mennesker. Nogle giver det ro i maven at vide, at der ikke ligger noget vigtigt i mailboksen, når de vender hjem fra ferie, mens andre bliver forstyrret af arbejdsmail. Det kan man ikke lave regler om,« siger hun.

,

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen