Berlingske Business

Stressbølge følger i krisens kølvand

stress
Modelfoto

I takt med at krisen langsomt slipper sit tag i virksomhederne, stiger antallet af stresstilfælde blandt ansatte, som hidtil har skjult, at de ikke trives – af frygt for at blive fyret. Vær opmærksom på stresssymptomer, opfordrer stressekspert.

De har stået last og brast igennem finanskrisen, givet den en tand ekstra på jobbet for at sikre virksomhedens overlevelse og gennemlevet de nødvendige nedbemandingsrunder, som krisen har krævet. Den værste fare for virksomheden og derfor også deres job, er drevet over. Men netop det gør risikoen for at blive ramt af et gedigent stressanfald særligt stort.

Det fortæller underviser i stress og ledelse Lis Lyngbjerg, der har skrevet flere bøger om stress igennem det seneste årti.

»Jeg rystede og græd i sengen«

»Nogle bliver syge, mens de befinder sig i en presset situation, men typisk bliver de syge efterfølgende, når der er ro til at mærke efter, hvordan de egentlig har det,« fortæller Lis Lyngbjerg og henviser til flere både danske og internationale forskningsprojekter, der netop viser, at mange stresstilfælde først viser sig efter en krise.

Bider tænderne sammen

Herhjemme har det været tilfældet i forlængelse af strukturreformen og i skandinavisk sammenhæng har det også været tydeligt, da IT-boblen brast i halvfemserne.

»Det vil man også se med finanskrisen, at folk bider tænderne sammen, mens det står på, fordi de frygter fyringer, men kroppen kan kun klare at være under det pres i nogle måneder, så antallet af stresstilfælde vil stige nu,« fortæller Lis Lyngbjerg.

35.000 sygemelder sig med stress hver dag

Samme forventning har man i PsykiatriFondens Erhvervsrådgivning.

»Det har vi set før, at folk under en krise frygter at sige højt, at de ikke trives, fordi de er nervøse for at være de næste, der bliver sagt op. De er bange for at blive opfattet som utilfredse eller nogle, der ikke er med til at yde en ekstra indsats for at få produktionen til at hænge sammen og tallene på bundlinjen til at se gode ud,« fortæller erhvervspsykolog Majken Blom Søefeldt.

Færre skifter arbejde

Krisen har også fået mange til at blive i deres job på trods af, at de ikke trives, fordi de ikke har turdet skifte, fortæller chefkonsulent i DJØFs rådgivningscenter Mette Knudsen.

Stressforsker leder efter svar

»Når beskæftigelses­situationen er mere positiv, tænker folk, at de ikke gider bruge deres liv på at være i et presset job, og de søger derfor et andet arbejde. I dag bliver folk siddende, simpelthen fordi de er bange for at sidde for yderligt det nye sted, hvis økonomien bliver dårlig dér,« siger hun.

Fordobling af stressede

At efterreaktionerne på krisen først sætter særlig stærkt ind nu, viser sig tydeligt blandt DJØFs medlemmer, som i stigende grad henvender sig på grund af stress. Alene i første halvår af 2010 har der været 341 kontakter om stress mod 340 i hele 2009.

»De faresignaler, medarbejderne i andre situationer ville have reageret på noget før, overhører de, fordi de er bange for at placere sig forrest til en afskedigelse,« siger Mette Knudsen.

Bankers kredit-ratings fastholdes efter stresstest

Både Lis Lyngbjerg og Majken B. Søefeldt oplever, at mange virksomheder har set stressforebyggelse som et oplagt sted at lade sparekniven skære.

»I mange virksomheder har man kun haft overskud til at tænke i ren og skær overlevelse fra dag til dag. Derfor er det også godt for lederne at vide, hvorfor deres medarbejderne reagerer, som de gør nu,« siger Lis Lyngbjerg.

Skab et pusterum

For lederne handler det lige nu om at holde øje med tegn på stress blandt de ansatte og at have mod til at tale med de ansatte om, hvordan de har det.

Banker stiger i fladt marked efter stresstest

»Vi oplever ledere, der ud fra et misforstået hensyn undlader at gribe ind, fordi de alligevel ikke føler, de kan ændre arbejdsforholdene. Men man skal reagere på de ting, man ser, og måske indrette arbejdet anderledes for en stund, så den stressramte kan komme til hægterne igen,« siger Majken B. Søe­feldt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen