Berlingske Business

Store priser til eliteforskere

Fem danske eliteforskere kan glæde sig over at modtage hæderspriser på 1,1 million kroner hver. Den glade giver er Videnskabsministeriet.

Fem danske eliteforskere kan torsdag glæde sig over at modtage forskerpriser på hver 1,1 million kroner. Deraf er de 200.000 kroner en personlig hæderspris, mens de 900.000 kroner skal anvendes på forskning. De fem prismodtagere er udpeget efter en vurdering i bestyrelsen for Det Frie Forskningsråd.

Blandt de fem prismodtagere i 2009 er to kvindelige forskere. Det gælder centerleder Marie-Louise Bech Nosch fra Københavns Universitet og Danmarks Grundforskningsfonds Center for Tekstilforskning. Hun beskrives som en fremtrædende og internationalt synlig dansk forsker inden for tekstilforskning og specialist i Linear B, et skriftsystem fra bronzealdersamfundet i Grækenland.

Den anden kvindelige prismodtager er lektor, dr.med. Milena Penkowa, også Københavns Universitet. Hun arbejder med at forstå hjerneskader og udvikle nye mulige lægemiddelkandidater og betegnes som en komet i dansk sundhedsforskning med fremragende videnskabelige resultater og bidrag til betydningsfulde opfindelser bag sig.

De øvrige prismodtagere er Bjørk Hammer, lektor og ph.d. ved Aarhus Universitet, hvor han arbejder med fysiskkemiske egenskaber af materialers overflader, og forskningsprofessor Ole Nørregaard Jensen, Syddansk Universitet, der forsker i proteiner og bidrager til at belyse væsentlige spørgsmål af interesse for cellebiologi, molekylærbiologi og bioteknologi. Endelig går en pris til forskningsprofessor Frank Møller Aarestrup, Danmarks Tekniske Universitet. Han arbejder med bakteriers stigende modstandsdygtighed mod medicin og har en betydelig videnskabelig produktion bag sig.

- Danmark har brug for viden i verdensklasse. Vi skal derfor belønne de dygtigste hoveder, der også kan inspirere andre til at gå samme vej, siger videnskabsminister Helge Sander (V).

/ritzau/

Seneste nyt

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen