Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket

Stor arbejdsbyrde skræmmer: Kun få unge drømmer om at blive topchef

Businessman looking at megalopolis through window
Businessman looking at megalopolis through window in the big office

Hver femte ung dansker i alderen 18 til 30 år har ambitioner om at blive leder. Kun halvt så mange af de unge drømmer om at blive topchef. Stor arbejdsbyrde skræmmer.

Udsigten til et arbejdsliv, hvor det er vanskeligt at få plads til både familie- og fritidsliv, er en af de tungeste grunde til, at kun én ud af ti unge mellem 18 og 30 år har topchefambitioner.

Det viser en ny undersøgelse fra Lederne, som offentliggøres mandag. Den viser samtidig, at markant flere unge mænd end kvinder har topchefambitioner.

Billede

Ifølge undersøgelsen, som er baseret på svar fra 1.012 18-30-årige, har 19 procent af de adspurgte »helt sikkert« ambitioner om at blive leder på et tidspunkt. Kun ni procent kan med sikkerhed sige, at de har ambitioner om at blive topchef, mens 41 procent svarer »ja, måske« til, at de en dag kan se sig selv sidde øverst i ledelseshierarkiet.

Sammenligner man svarene med en tilsvarende undersøgelse, som Lederne foretog i 2013, er der sket et lille fald i andelen af unge med topchefdrømme. I 2013 svarede henholdsvis 10 og 43 procent af de unge, at de »helt sikkert« eller »måske« havde ambitioner om at blive topchef.

Ledelsesrådgiver hos Lederne Michael Uhrenholt er ikke overrasket over, at kun cirka hver tiende ung vil være topchef.

»Som udgangspunkt er det rigtig fint med store ambitioner og høje mål. Men der er meget stor forskel på dels at være leder med personaleansvar for et team på eksempelvis fem medarbejdere, dels at være topchef med overordnet personaleansvar og økonomisk ansvar for en hel virksomhed,« siger han.

opsigelse

»Inden man siger ja til et topchefjob, skal man derfor gøre op med sig selv, om man er klar til at stå alene med mange store beslutninger, om man kan sætte sig ud over sin faglighed og agere på et mere overordnet plan samt om man er klar til at lægge det antal timer i jobbet, som er nødvendigt,« pointerer Michael Uhrenholt.

Når de unge, som ikke har topchefambitioner, skal pege på årsagen, kommer work-life-balance ind som nummer ét. 58 procent vurderer, at det er svært at få plads til både familie- og fritidsliv, når man er topchef, 49 procent peger på for lange arbejdsdage, mens 41 procent ikke har mod på hele tiden at skulle stå til rådighed for arbejdspladsen.

Kun fire procent unge kvinder vil være topchef

Væsentligt flere unge mænd end kvinder har ambitioner om at blive topchef. Mens 13 procent af de adspurgte mænd med sikkerhed svarer, at de drømmer om at blive topchef, gælder det kun fire procent af kvinderne. Også flere mænd end kvinder vil ”måske” være topchef: 47 procent af mændene mod 34 procent af kvinderne.

skytte

Sammenlignet med undersøgelsen fra 2013 er der nogenlunde status quo i svarfordelingen blandt de unge mænd, mens der er sket et fald i andelen af kvinder med topchefambitioner.

»Det er bekymrende, at andelen af unge kvinder med topchefambitioner daler. Mens andelen af kvindelige ledere i Danmark generelt stiger svagt, har vi fortsat en stor udfordring med at få kvinder ind på øverste ledelsesniveau. Det betyder blandt andet, at de unge kvinder mangler rollemodeller af eget køn at spejle sig i. Samtidig viser undersøgelsen, at især mange unge kvinder neddrosler topchefambitionerne, fordi de vurderer, at det vil være svært at få plads til både familie- og fritidsliv, når man er topchef, og unge kvinder er i højere grad end mænd betænkelige ved at skulle stå til rådighed for arbejdspladsen hele tiden,« siger Michael Uhrenholt.

 

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen