Berlingske Business
17:41God weekend

Slips er stadig på mode

07bus_Søren Skifter,slips.jpg
Mr. Slips. Søren Skifter er tredje generation i slipse-virksomheden, der blev etableret i 1919. Forretningen i København fungerer både som butik med salg af slips og som showroom for virksomheder, der skal bestille slips, og som ønsker at mærke slipsene, inden man bestiller. Foto: Jens Høy

Færre går med slips hver dag. Alligevel sælges der lidt flere af dem end før. De unge vælger ofte slips i uldne kvaliteter, lyder meldingen.

Slipset er på vej tilbage i modebilledet, selv om mange vælger slipset fra i den klassiske udformning i silke og tilhørende nystrøget hvid eller lys blå skjorte.

»De unge vil ikke påduttes stive slipse­normer, men gerne gå med uldne slips, der signaler noget andet end, at de er tvunget til at bære slips.«

Bag ordene står Søren Skifter, der er tredje generation af Søren Skifter A/S i København.

Fortvivl ikke, hvis du ikke kender navnet, for Skifter Slips er først og fremmest producent af slips til andre og desuden storleverandør af slips til virksomheder og offentlige myndigheder såsom Politi og DSB. Men sådan har det ikke altid været.

I 1960erne var Skifter et meget varmt navn i slipsenes verden, og der var status i virksomhedens klassiske logo, som er en symbiose af en pinup girl og et slips, der skal forestille en slags havfrue.

Hvor mange slips, Skifter totalt har produceret, ved ingen, men allerede i 1944 rundede man ti miollioner slips!

I dag er man for 90 procents vedkommende producent af slips, hvor store, højtprofilerede modebrands sætter deres eget logo i slipset, men forretningen i København er stadig stedet, hvor slipsenørder direkte fra gaden kan vælge mellem hundredevis af slips med det klassiske Skifter-logo på bag­siden. Priserne for silke er 400 kr., mens uldne slips koster 500 kr. Alle slips er syet i hånden, og en lækker detalje er en fed, rød silkesnor stukket igennem hele slipsets bagside (rygraden) – hertil kommer en såkaldt dobbelt bar-tag (sikring/låsning af sytråden),

Skjorter på opfordring

Seneste udvikling hos Skifter er business-skjorter, som udelukkende forhandles fra den fysiske butik.

»At vi er begyndt at sælge skjorter skyldes ganske enkelt, at mange kunder til slips har efterlyst en udsøgt kvalitet i skjorter. De fortæller, at kvaliteten i de store, gængse mærker svinger for meget, så derfor kan vi nu levere en Skifter-skjorte,« forklarer Søren Skifter.

Skjorten fra Skifter er ren arbejdsbeklædning og leveres kun i hvid og klassisk lys blå i en udsøgt metervare i egyptisk 2-ply bomuld, som man nemt kommer til at betale op mod 1.800-2.000 kr. for, hvis der skal et kendt navn i kraven.

Skjorten leveres kun i et snit uden nogen form for læg eller indsnævring i ryggen, pasformen er moderne fittet, uden at være ekstrem slimline, og designet er uden brystlomme og med forholdsvis moderat cut­away-flip med integrerede flipstivere, så der er plads til slips. Prisen er 1.200 kr. Hvis man bestiller minimum fem skjorter, kan de leveres som målsyede, uden at det koster ekstra, og inklusiv et slips.

07BUSchina-businessmen.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen