Berlingske Business
12:18Athena har solgt tysk vindmøllepark

Skilsmisser kan koste virksomheder milliarder

pix-SisseFallinge
Sammen med en kollega har Sisse Fallinge i virksomheden Lifewise udviklet et ledelsesværktøj til at håndtere ansatte, der er i krise efter for eksempel sygdom eller skilsmisse. Foto:

Årligt koster det samfundet 27 milliarder, når danskerne tager deres personlige kriser med på arbejde. Et digitalt ledelsesværktøj skal hjælpe lederne med bedre at håndtere medarbejdernes problemer.

Økonomien skranter, kæresten er skredet og ungerne laver ballade i skolen. Dagligdagens problemer kan for nogen være mange og blive så uoverskuelige, at det strækker sig fra stuen og ind på kontoret. Det koster hvert år samfundet milliarder af kroner i sygefravær og nedsat produktivitet.

Det kan nemlig være svært at håndtere de personlige problemer, ikke bare for den ramte medarbejder, men også for kollegerne og chefen. Derfor har rådgivningsvirksomheden Lifewise udviklet et digitalt ledelsesværktøj i samarbejde med it-virksomheden KMD og modekoncernen IC Companys.

»Meget ledelse er personaleledelse. Når man tager højde for, hvor ofte det sker på en arbejdsplads, at mennesker kommer i krise, så er det oplagt, at man som leder bør være rustet til situationen. Nogle ledere kan det, men rigtig mange kan det ikke. Og det påvirker i sidste ende virksomhederne negativt,« siger Sisse Fallinge, partner i Lifewise.

Lifewise skønner at godt 37 procent af den danske arbejdsstyrke årligt rammes af en personlig krise, og ifølge tal fra Lederne koster fraværet på de danske arbejdspladser hvert år 55,7 milliarder kroner, hvoraf arbejdspladserne selv betaler 41 milliarder.

Godt en tredjedel af sygefraværet på de danske arbejdspladser skyldes forhold i det psykiske arbejdsmiljø og det koster samfundet godt 27 milliarder kroner årligt, beregner Lederne. Desuden viser norske undersøgelser, at brud i parforhold ikke bare koster i sygedage, men også viser sig i kraftig nedsat produktivitet omkring skilsmissen.

»Det handler om at forberede sine ledere på at kunne lede medarbejdere - også når de rammes af en krise. Livserfaring er selvfølgelig vigtigt, men man kommer også rigtig langt med at træne og uddanne,« siger Sisse Fallinge.

Lederne skal have skærpet bevidstheden om, hvilke tegn de skal være opmærksom på, og hvordan de så bedst muligt håndterer situationen med medarbejderen. Men uddannelse af ledere er langt fra gratis, derfor er Lifewise gået sammen med KMD, som længe har udviklet it-systemer til den kommunale sektor, for at udvikle Lifewise eMotion, så rådgivningen bliver digital.

Hos IC Companys har 10 ledere og HR partnere deltaget aktivt i udviklingen af ledelsesværktøjet. For udover at fokusere på bundlinjen, vil modevirksomheden også styrke de menneskelige aspekter ved at gå på arbejde og have mulighed for at distribuere ledelsesrådgivningen til lederne i virksomhedens internationale filialer.

»Vi har mange ledere spredt rundt omkring i verden, så at arbejde med kompetencer ved hjælp af et pædagogisk opbygget digitalt værktøj er på mange måder smart og en logisk fremgangsmåde. Det har selvfølgelig nogle naturlige begrænsninger, men de foreløbige erfaringer med at bruge et værktøj som Lifewise eMotion har været aldeles glimrende,« siger Morten Linnet, HR direktør i IC Companys.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen