Berlingske Business

Skandinavisk indtog i TDC-toppen

11BUSBagGunnerEvensen.jpg
Overskrift
Gunnar Evensen og Erik Heilborn udgør duoen, som skal være med til at fremme væksten i det danske TDC, og de skal stå i spidsen for henholdsvis den svenske og den norske afdeling af TDC. Foto: PR
11BUSBagErikHeilborn.jpg
Overskrift
Erik Heilborn og Gunnar Evensen udgør duoen, som skal være med til at fremme væksten i det danske TDC, og de skal stå i spidsen for henholdsvis den svenske og den norske afdeling af TDC. Foto: PR

Sverige og Norge er TDCs nye vækstområder, mens det kniber i Danmark. Derfor kommer der nu skandinavisk blod i ledelsen, så idéudvekslingen styrkes i den nye underholdningskoncern.

Der vil i den kommende tid blive talt en hel del »cirkusskandinavisk« i ledelsen af Danmarks største telekoncern, TDC, som mandag sagde goddag til den første nordmand og den første svensker i den nu otte mand store direktion.

»Ja, cirkusskandinavisk er nok koncernsproget nu. Vi skal ikke tale engelsk,« fastslår TDCs topchef, Carsten Dilling, over for Berlingske med et stort smil – og understreger, at han siden sine egne IBM-dage har været glad for både svensk og norsk.

Det skandinaviske indtog i TDC-ledelsen kommer, efter at TDC i efteråret købte Norges næststørste kabel-TV-selskab, Get, med 500.000 kunder for 12,5 milliarder kroner og ændrede sin strategi fra tele- til underholdningskoncern. Siden de fem britisk-amerikanske kapitalfonde overtog TDC i 2006, er alle udenlandske forretninger solgt fra, så TDC indtil Getkøbet udelukkende havde erhvervssalg i Norge og Sverige. Gets topchef, 52-årige Gunnar Evensen, bliver nu koncerndirektør med ansvar for alle TDCs forretninger i Norge, mens ligeledes 52-årige Erik Heilborn bliver koncerndirektør for Sverige og fortsat står for TDC i broderlandet.

»De har på hver deres måde en lang, robust og solid erfaring fra tele- og kabel-TV-branchen og er nogle rigtigt dygtige, kommercielle hjerner,« siger Carsten Dilling.

pix-Telia-Telenor

pix-Carsten Dilling

TDCs norske division udgjorde i oktober-december fem procent af TDCs samlede omsætning, mens den svenske division stod for 11 procent. Omsætningen i Norge var på 1.271 millioner danske kroner med en bruttoavance på 631 millioner. I Sverige blev der omsat for 2.537 millioner kroner med en bruttoavance på 1.023 millioner kroner. TDC er fortsat en dværg sammenlignet med sine norske og svenske konkurrenter, Telenor og Telia, der begge hører til blandt verdens ti største mobilselskaber.

Tjente en halv milliard

Gunnar Evensen har været med til at præge den måde, som nordmændene ser TV på – og det er gået godt. Han drev allerede i studietiden et lille selskab, Presenteriet, og fik tidligt penge mellem hænderne, da han siden solgte sit Mac-forhandlerselskab, Høyskoledata, som efterfølgende blev Nordens største Apple-forhandler, og blev ansat i Apple Norge. Efter otte år gik han til Telia i Norge som viceadministrende direktør, inden Get – som dengang hed UPC Norge – i 1998 ansatte ham som markedsdirektør. Halvandet år senere overtog han ledelsen og har været en markant topchef, som i 2011 trak i Superman-kostume for at vise, at Get også leverede superbredbånd.

pix-Folkekongres

pix-Barcelona

Gunnar Evensen tjente ifølge norsk presse selv omkring en halv milliard norske kroner på salget af aktier i Get til TDC. Men der skulle hverken købes landsted eller ejendomme i udlandet for pengene. »Jeg har det, jeg har brug for med hus, hytte, båd og bil,« sagde han til Dagens Næringsliv i september, men vil dog skifte den ti år gamle bådmotor ud. Han agter at fortsætte i lang tid: »Jeg synes, at dette er sjovt. Jeg vil ikke være et sted, hvor det ikke er sjovt,« siger han – og afslører i øvrigt, at han ikke har TV i sin hytte.

Blåbærsuppe og idræt

Erik Heilborn er nærmest vokset op i og med televerdenen og har nu været TDCs mand i Sverige i seks år. Det har ikke været en nem tid, men en række nye, større ordrer i 2014 skal skabe ny vækst. Erik Heilborn tog i 2006 tre års »orlov« fra televerdenen for at stå i spidsen for IT-selskabet IBS, inden han i 2009 vendte tilbage som chef for TDC i Sverige. Han modtog i 2013 prins Henriks hædersmedalje som den første svensker i ti år, for at sikre fremgang for TDC Sverige.

Han elsker varm blåbærsuppe og interesserer sig for idræt, sejling, historie og litteratur. Og så er det skjulte talent, at han er god til dialekter – så kommunikationen i TDCs ledelse burde være på sikker grund.

Artiklen fortsætter under billedet
11BUSBagErikHeilborn.jpg
Erik Heilborn og Gunnar Evensen udgør duoen, som skal være med til at fremme væksten i det danske TDC, og de skal stå i spidsen for henholdsvis den svenske og den norske afdeling af TDC. Foto: PR

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen