Berlingske Business

SF vil give mænd »reel mulighed« for barsel

KL
»Vi kan desværre se, at barsel ikke er en reel mulighed for mange mænd,« siger ligestillingsordfører i SF, Karina Lorentzen. Foto:

Det er accepteret, at kvinder tager barsel, mens det halter hos mændene, lyder det fra SF, der vil have øremærket barsel til mænd.

Danske mænd tager mindre barsel end mænd i resten af Skandinavien, men det skal laves om, mener SFs fungerende ligestillingsordfører Karina Lorentzen (SF).

»Jeg synes, vi bør lære af vores nordiske naboer og øremærke en del af barslen til mændene. I Island er de i alt ni måneders barselsorlov for eksempel fordelt med tre til mor, tre til far og tre til deling, og i gennemsnit tager de islandske mænd cirka en tredjedel af orloven. Lovgivningen har altså givet mændene en mulighed, som de gladelig benytter sig af,« siger hun i en skriftlig kommentar og understreger, at det næppe er mændenes vilje, der mangler.

»Vi kan desværre se, at barsel ikke er en reel mulighed for mange mænd. Det kan være Peter, hvis kolleger i murersjakket anser barsel til mænd for noget pjat. For mens det er en selvfølge, at kvinder i dag får orlov, så skal mænd mange steder argumentere for, hvorfor de gerne vil gå på orlov,« siger hun.

Morgenavisen Jyllands-Posten skriver tirsdag, at de danske mænd er de dårligste i Skandinavien til at holde barsel. Helt nøjagtigt afholder de danske mænd kun 7,4 procent af den mulige barsel, mens Island, Sverige, Norge og Finland er oppe på henholdsvis 29, 24,5, 17,8 og otte procent.

Som reglerne er i dag, har danske kvinder i dag ret til i alt 18 ugers barsel før og efter fødslen. I samme periode har manden to uger, og efterfølgende kan far og mor dele 32 ugers barsel. Det er 12 af de 32 uger, regeringen ønsker at øremærke.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen