Berlingske Business
12:39Storaktionær i Ablynx købte op to dage efter Novo-bud

Sexet tøj er ok på jobbet

Sexet tøj er ok på jobbet - 1
Foto:

Feminine kjoler med fine detaljer, korte nederdele, shorts og T-shirts med bryderryg. Chefen skal kun blande sig i medarbejdernes sommertøj, hvis tøjet bliver lidt for vovet – eller kikset.

Sommeren får flere til at ønske sig en lettere beklædning, og det fik sommerens første debat om, hvor kort nederdelen må være på jobbet, til at eksplodere. Næsten 1.400 deltog i debatten, om chefen eller medarbejderne må gå på job i shorts, fornuftige sandaler med hvide tennissokker – eller en meget kort nederdel.

Debatten gik ud på at sætte sig i lederens sted. Altså at forestille sig at man er leder for 11 medarbejdere i en konsulentvirksomhed, hvor medarbejderen »Kim« møder op på job iført T-shirt uden ærmer og piratbukser, som slutter lige under knæene. Udfordringen er, at der kommer mange kunder og kursister i virksomheden, og at der er en uskreven dresscode, der foreskriver »almindelig pæn påklædning«.

Lederen støtter
Lederen synes, at Kims afslappede tøjstil klæder ham og gør ham yngre, men 37 procent af læserne vil vælge at kalde Kim ind på kontoret og påtale hans afslappede påklædning. De vil bede ham om at tage lange bukser, skjorte, lukkede sko og strømper på fremover. Og 35 procent af de næsten 1.400 deltagere i debatten ville forslå ledelsen, at I efter sommerferien lægger op til en åben debat på jeres intranet om emnet »almindelig pæn påklædning«.

Ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt mener, at lederen altid skal afveje forskellige hensyn som en del af ledelsesopgaven. I den konkrete situation mener han, at hensynet til virksomheden, Kim og kursisterne/kunderne er lige vigtige.

»Hvis Kims afslappede tøjstil ikke matcher virksomhedens image og værdier og i øvrigt heller ikke falder ind under almindelig pæn påklædning, er det meget nemt for lederen at vælge løsning tre, samtidig med at han vil tale med Kim om, at den uskrevne dresscode hidtil har fungeret fint,« siger han.

Af samme grund vil han være meget påpasselig med at skabe større debat end nødvendigt, fordi Kims undtagelse ikke skal give anledning til hverken en konkret dresscode eller en større debat i virksomheden. Han mener, at sidstnævnte kunne blive til irritation for de øvrige medarbejdere, som ikke har problemer med dresscoden.

Hurtig handling
Derfor er han enig med de 37 procent af læserne, der vælger løsning tre som bedste svarmulighed.

»Løsning tre er et udtryk for en handlekraftig leder, idet lederen handler hurtigt og klart. På den måde efterlader lederen ingen tvivl om sin ledelsesmæssige holdning,« siger han

Han mener, at hensynet til Kim må vige for hensynet til virksomheden. Et misforstået hensyn over for medarbejderne kan hurtigt blive en boomerang for virksomheden, og det vil ikke være et udtryk for god ledelse.

I forhold til om der skal tages hensyn til kursisterne, svarer Michael Uhrenholt, at Kim og virksomheden altid kan spørge dem, hvad de synes.

»Det vil være god og nyttig viden. Feedback fra dine primære interessenter er ofte guld værd – såvel i små som i store forhold,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen