Berlingske Business

Seks toneangivende erhvervsfolk: Sådan er drømme-medarbejderen

Ahlers
Tommy Ahlers, der er vice president hos Citrix, søger omstillingsparathed, når han rekrutterer nye medarbejdere Foto:

Der bliver rift om de dygtige medarbejdere under et opsving, men virksomhederne stiller også krav, for der er ikke længere plads til så mange fejl. Hvilken type egenskaber jagter de især hos medarbejderne? Berlingske spørger seks toneangivende erhvervsfolk med vidt forskellig baggrund.

Om man sidder som serieiværksætter i en ung dansk virksomhed eller som medlem af eller formand for bestyrelserne i de store ikon-virksomheder, står én ting klart: Opsvinget er en realitet, og jagten på de særligt egnede medarbejdere, der tør kaste sig emotionelt og med hele hjertet ind i jobbet, er i gang.

Berlingske har spurgt seks toneangivende erhvervsfolk, hvad der efter deres opfattelse kendetegner morgendagens medarbejder. Og en ting går igen: Medarbejderne skal være dygtige fagligt, men arbejdsgiverne kommer også til at sortere kandidaterne efter, om de mere menneskeligt har en støbning, der gør dem i stand til agere i et erhversliv, hvor tempoet er strøget helt i vejret og konkurrencen er blevet meget kompleks.

14BUSRieScheuermannChrist#5.jpg


Lone Fønns Schrøder, der bl.a. er bestyrelseforsmand for Saxo Bank og sidder i bestyrelsen for bl.a. IKEA, Volvo og Schneider Electric, sætter ord på, hvorfor kampen om de særligt egnede talenter bliver så vigtig for virksomhederne. Hendes eksempel er med udgangspunkt i Volvo, hvor hun sidder i bestyrelsen.

lønposen


»For fem år siden var det Audi, BMW og Mercedes, der fyldte, når vi talte om konkurrenter på bestyrelsesmøderne. I dag diskuterer vi også Google og Tesla. Det kræver medarbejdere, der forstår den teknologiske revolution, og det kræver medarbejdere, der kan implementere den nye virkelighed i organisationen,« siger Lone Fønns Schrøder.

Engagement bliver et af nøgleordene, vurderer Tommy Ahlers, vice president hos Citrix.

»Dem der har lysten, de fungerer bedst. Flere og flere virksomheder taler for, at engagement blandt medarbejderne efterhånden er en af de bedste forudsigelsesindikatorer for, om det kommer til at gå en virksomhed godt eller skidt. Det er også nået til bestyrelselslokalerne, hvor man måler på engagementet,« siger Tommy Ahlers blandt andet.

Stephen Bruyant-Langer, executive coach og stifter af The Personal Business Plan, peger på, at tidsperspektiver i erhvervslivet er blevet kortere, samtidig med at mulighederne er blevet flere.

»Derfor er der brug for medarbejdere, der tør kaste sig ind i nye projekter, også selvom de ikke altid føler, de har alle forudsætningerne. Grundholdningen skal være at springe ud i opgaverne frem for en kritisk tilgang. Risikovilligheden hos den enkelte må nødvendigvis også være større. Vedkommende skal sige »ja«, udfordre eventuelle snærende bånd og definere sin egen bane,« siger Stephen Bruyant-Langer.

Netop det ægte drive peger serieiværksætter Tine Thygesen også på.

»Der er behov for denne ægte drivkraft hos medarbejderne, og det skyldes globaliseringen. En virksomhed skal ikke længere kun konkurrere med en anden virksomhed i Skørping. Tag f.eks. vores tech-startup Colego. Her modtog vi sidste år en investering på 15 mio. kr. Men vi har en stor konkurrent i USA, der har 100 mio. dollars i ryggen. Vi har virkelig brug for at tingene kører smurt, hvis vi skal vinde,« siger Tine Thygesen.

Kravene til at forstå den nye virkelighed, som virksomhederne befinder sig i, er imidlertid ikke det eneste parameter, der former kravene til drømmemedarbejderen. HR-direktør Ola Arvidsson fra Arla Foods peger på mange af de samme ting, men føjer også et nyt aspekt til - og det handler om medarbejderens etik.

»Før skrev en kunde et brev til virksomheden, nu lægger kunden sin mening ud på de sociale medier. Der skal i endnu højere grad end tidligere være styr på medarbejderens moralske og etiske kompas,« siger Ola Arvidsson.

Endelig lægger Troels Gjerrild, administrerende direktør i headhunterfirmaet Odgers Berndtson, vægt på, at omverdenen bliver stadig mere vigtig at forholde sig til og forstå. Vel at mærke en omverden, der er større og mere righoldig, end dem som Facebooks algoritmer sørger for at præsentere for mange mennesker i dag:

»Et råd til den yngre generation skal det være: Engager jer oprigtigt og ægte i den globale verden. Så finder I ud af, hvor og hvordan I og jeres kompetencer skaber værdi. Se op fra smartphonen og husk, at der også er en verden uden for Facebook,« siger Troels Gjerrild.

Troels Gjerrild

Ola

Lone Fønss Schrøder

Tine

Stephen

Ahlers

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen