Berlingske Business

Sådan undgår du knas i teamarbejdet

Sådan undgår du knas i teamarbejdet - 1
Foto:

Chefen skal skrælle ind til kernen, når der er problemer med manglende samarbejde mellem medarbejderne i et team. Hør hvordan, det sker.

Brok og sygefravær.

Et team, der ikke fungerer, sprudler sjældent med innovative ideer. Derfor består udfordringen for en chef i at sammensætte det helt rigtige hold af medarbejdere, når de skal arbejde sammen.

Sidste uge handlede Ugens Dilemma, der hver uge tager et ledelsesmæssigt problem op, om en afdelingsleder, der har fire teams. Et af dem fungerer ikke optimalt, og der er højt sygefravær, og vagtplanerne bliver ikke fulgt. Spørgsmålet er, hvordan teamånden kommer igen, når produktiviteten allerede er i bund?

Knap 300 deltog i debatten, hvor fire ud af fem ville vælge at indkalde hver enkelt medarbejder i det dårligt fungerende team til individuelle samtaler.

Målet var at finde frem til kernen: Hvorfor fungerer teamet ikke som planlagt, og hvordan vil medarbejderne løse problemet?

Et klassisk problem
En læser erkender, at problemet med ineffektive teams er et klassisk problem, som flere arbejdspladser nikker genkendende til.

»Hver gang har jeg fået en snak med hver enkelt medarbejder for på denne måde at spore mig ind på, hvad der ligger til grund for det manglende samarbejde,« lyder rådet fra læseren.

Ifølge ledelsesrådgiver Nikoline Meyer, der arbejder i Ledernes Hovedorganisation, er det vigtigt at tage knas i et team seriøst. For når et team ikke fungerer, bliver det daglige arbejde ineffektivt. Det påvirker i sidste ende den enkelte medarbejders trivsel, lyder det fra hende.

»Det går ud over arbejdsmotivationen, og alt for meget tid går med brok. Det er selvsagt et stort problem, og en synlig ledelse må nødvendigvis være en del af løsningen,« siger hun.

Derfor er hun enig i, at man som chef vælger løsning 4, hvor lederen indkalder hver enkelt medarbejder til en individuel samtale for at afdække, hvor »nøglen« til knaset ligger.

»Sagt med andre ord, skal lederen danne sig et indtryk af, hvilke hændelser det dårlige samarbejde udspringer af. Hvordan er arbejdsmotivationen hos den enkelte? Og hvordan ser de sig selv som en del af løsningen på det dårlige samarbejde?,« lyder hendes råd.

Hun vil ud fra samtalerne beslutte sig for en målsætning og plan, der skal udvikle teamet.

»Planen skal grundlæggende have fokus på respekt og ansvar for hinandens trivsel og udvikling. Der skal derefter laves en gensidig aftale om opfølgning på planen, og som leder vil jeg fremover følge teamet tæt,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen