Berlingske Business

Sådan undgår du at blive fyret

Sådan undgår du at blive fyret - 1
Foto:

Krisen kradser, kolleger bliver fyret, og virksomhederne sparer. Men den gode nyhed er, at man selv kan forhindre, at man bliver den næste, der får en fyreseddel i nakken.

Der er fuld gang i prikkerunderne i virksomhederne i øjeblikket. Men hvordan undgår man, at man selv bliver den næste, der må rydde bordet, pakke sine ting i kasser og slå vejen forbi arbejdsformidlingen? CNN Money har samlet seks gode råd til, hvordan man undgår at blive fyret.

1: Sørg for, at ledelsen ved, at du er en problemløser og klarer højprofilerede projekter.

Første råd er selvsagt, at du løser dit job på ordentlig vis. Samtidig skal du sørge for, at chefen bemærker din succes. Det er nemlig altid den usynlige medarbejder, der får den første fyreseddel.

2: Del din viden, så virksomheden kan tjene flere penge.

De stillinger, der typisk først ryger, er dem, der koster virksomheden penge. Derfor skal du overbevise chefen om, at netop din stilling gør virksomheden rigere. Også selv om det i teorien ikke er tilfældet.

Kom med forslag til, hvordan man kan øge indtjeningen på alle niveauer af virksomheden.

3: Hæng ud med dem, din chef respekterer.

Din chef vil helst af med dem, der gør arbejdsklimaet surt og kedeligt. Tænk tilbage og find ud af, hvem der sidst blev valgt til at repræsentere virksomheden udadtil. Forsøg at blive en del af gruppen, så du får goodwill hos chefen.

4: Bevar og videreudvikl din viden.

Hvis du er den eneste i virksomheden med ekspertviden på netop dit felt, så har du en stor fordel. Derfor skal du forsøge hele tiden at videreudvikle din viden. Bevæg dig også ud over dit eget felt, så du kan udvide din ekspertise.

5: Find problemer i virksomheden, du kan løse.

Alle ansatte skal i disse tider gøre mere for mindre. Så kom i gang. Hvis du markerer dig som en teamplayer, så øges dine chancer for at blive i virksomheden. Gør hvad du kan for at finde problemerne og løse dem.

6: Bliv en helt og gå frivilligt ned i løn.

Hvis du føler, dit job er truet, kan du foreslå, at gå midlertidigt ned i løn. En medarbejder, der selv er interesseret i at hjælpe virksomheden, bliver anset som værende mere værdifuld.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen