Berlingske Business

Sådan prioriterer topledelsen i krisetider

To ud af tre danske bestyrelser føler sig ikke klædt ordentligt på til kriseledelse, viser ny undersøgelse. Hvad er det lige man skal gøre - for at gøre det modsatte af, hvad konkurrenterne gør?

En topleder har i dag tre missioner: At forstå de nye vilkårs effekt på virksomhedens strategi og nuværende markedsvilkår. At udarbejde de rigtige scenarier. Og at kunne handle.

Ikke desto mindre viser en ny undersøgelse fra revisionsvirksomheden PwC, at optimismen blandt topledelser i hele verden har nået et nyt lavpunkt. Det viser den verdensomspændende undersøgelse ”CEO Survey” fra PricewaterhouseCoopers, der er udkommet for 12. gang.

Ifølge Poul Hæstrup, partner og leder af forretningsområdet Strategi i PwC., der har skrevet bogen "Aktiv ledelse i en krisetid", skal lederne blive bedre til at tænke i scenarier, der forudsiger konkurrenterne tankegang.

”For hvad gør man, hvis konkurrenterne måske også fokuserer på kerneforretningen eller investerer i øgede markedsandele for at holde omsætningen konstant i takt med, at markedet falder?” spørger han retorisk og tilføjer:

"Det er farligt at antage, at vi blot skal 'klare os gennem de næste måneder, og at vi vender tilbage til det samme marked, når krisen er slut. Dine konkurrenter vil have vænnet kunderne til at få mere værdi for pengene. Også efter at efterspørgslen er tilbage på stabilt højt niveau."

Her er ti gode råd til lederne til at prioritere – og lede virksomheden på rette kurs i krisetider:

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen