Berlingske Business
17:42

Sådan nåede de til tops: Her er uddannelserne der skabte topbosserne

Billede
Det er i høj grad økonomer og ingeniører, der har indtaget topposterne i de største danske selskaber, viser nye opgørelse. Samtidig er det tydeligt, at de største selskaber i dag ikke ser på nationalitet, når de ansætter ny topchef.

Det er i høj grad økonomer og ingeniører, der har indtaget topposterne i de største danske selskaber, viser nye opgørelse. Samtidig er det tydeligt, at de største selskaber i dag ikke ser på nationalitet, når de ansætter ny topchef.

Stik næsen dybt i de tunge økonomi- eller regnskabsbøger eller tag plads på et ingeniørstudie. Og derudover er det meget vigtigt at komme et halvt eller helt år til udlandet undervejs i studiet.

Det er groft sagt opskriften, hvis du gerne vil helt til tops i dansk erhvervsliv. Det viser en gennemgang af uddannelser og baggrund hos de absolutte topchefer i landets største selskaber, der udgør aktieindekset C20 på Københavns Fondsbørs. Konsulentfirmaet Hildebrandt & Brandi har sammelignet den faglige baggrund for de øverste direktører fra 2006 med dem, som er der i dag. Og det er tydeligt, at det for alvor er globaliseringen, som er slået igennem på direktionsgangene. For ti år siden var Lisa Drakeman fra Genmab eneste udlænding. I dag har seks af topcheferne anden nationalitet end dansk.

Novo

Men uanset om der er tale om danskere eller udlændinge, er det tydeligt, at det er enten folk med en eller anden form for økonomiuddannelse, der har sat sig solidt i direktørstolene. Alternativt er der tale om folk med en natur­videnskabelig baggrund.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Færre brancheskift

I en kommentar til undersøgelsen siger partner i Hildebrandt & Brandi, Søren Brandi, og tidligere topchef og nu professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse samt DJØF, at det er tydeligt, at nationaliteten i dag er underordnet, når virksomhederne går efter en ny topdirektør. Det er de resultater, som den enkelte har skabt, der er afgørende. Søren Brandi mener samtidig, at der kommer til at ske langt færre skift mellem brancher.

Hvis man eksempelvis begynder inden for shipping, er det også der, man vil komme til tops.

»Det, der er sket inden for de seneste ti år, er, at der er ­blevet ansat international topprofiler i Danmark, som vi ikke har set tidligere. Der er sket en enorm internationalisering. Et skifte som det man så med Nils Smedegaard fra Carlsberg til A.P. Møller - Mærsk er ikke så oplagt i dag. Man vil tage en person med erfaring fra den samme branche, uanset hvor vedkommende kommer fra,« siger Søren Brandi, der ikke mener, at det vil blive sværere for danskere at klare sig i kampen om job helt i toppen af hierarkiet.

Kvinder på toppen

»Konkurrence bliver ikke nødvendigvis hårdere, men anderledes. Det betyder også, at vi ser danskere som ­topchefer i udlandet som eksempelvis Kasper Rørsted. Vi kan sagtens klare os, men cheferne vil blive rekrutteret fra en bredere palette. Vi skal se mere globalt på arbejdslivet. Alle topcheferne har en eller anden form for international eksamen. Det er helt standard for dem nu,« siger Søren Brandi.

Dansende topchef

I listen fra Hildebrandt & Brandi kan man se, at den eneste, som ikke har en universitetsgrad, er Jens Bjørn Andersen fra logistikkoncernen DSV. Han er til gengæld helt klassisk uddannet for den industri som speditør.

Stine Bosse er uddannet jurist og kom lidt ved en tilfældighed ind i forsikringsbranchen, hvor hun endte som koncernchef for Tryg. Hun fremhæver, at en eller anden form for økonomiuddannelse i bagagen er en basisforudsætning for at komme ind på direktionsgangene. Men den kan sagtens være taget som en efteruddannelse i form af eksempelvis en MBA-grad.

»Det har noget at gøre med evnen til hurtigt at kunne sætte sig ind i komplekse problemstillinger. Men jeg har altid for­fægtet og oplevet, at der allermest afgørende, er, at man går op i det, man laver. Om det er skræddersyet i forhold til at gå i en bestemt retning i en virksomhed er mindre vigtigt. Resultaterne tæller for at komme opad i virksomheden. Og de fleste skaber de bedste resultater der, hvor de føler et større personligt engagement,« siger Stine Bosse, der fremhæver, at personligheden ligeledes har meget stor betydning.

VL

»Det er vigtigt at kunne skabe økonomiske resultater, men de fleste vil også gerne være med til at flytte verden. Hvis du eksempelvis tager Jørgen Vig Knudstorp i Lego. Han var en sing and dance man, da han fremlagde selskabets regnskab. Det gik verden rundt, og det er en del af DNAet i Lego, at koncernchefen stiller sig op og synger. Det at have en personlighed, som passer til virksomheden, og som har et større formål. Det er ret vigtigt,« siger Stine Bosse.

Udlandserfaring

Hos den faglige organisation Djøf har man økonomer og andre med samfundsvidenskabelige uddannelser som medlemmer. Her er man ikke i tvivl om, at personer med en eller anden økonomuddannelse vil præge chefgangene i de danske virksomheder mere og mere. Det handler om at få en grund­uddannelse, hvor man kommer til at stå særkt rent analytisk og strukturelt.

Det er grundbasis for at gøre en god karriere og rykke opad i hierarkiet. Men der er også nogle ekstra krav, hvis man vil gå fra at være leder til at komme helt til toppen.

emilie

»Man skal i fremtiden uden undtagelse have været i udlandet, hvis man vil ind på direktionsgangene. Man skal eksempelvis have været ude som landeansvarlig og fået en dyb indsigt i nogle kerneområder. En ting er uddannelse, men for at nå det absolutte topniveau, skal man også ahve en stor robusthed. Man skal være villig til at flytte familien rundt omkring i verden og bruge rigtigt mange timer på jobbet,« siger chefkonsulent i DJØF, Christian Ahlefeldt-Laurvigen, der samtidig kommer med en stikpille til ­virksomhederne.

»Hvis man er lidt fræk, kan man hæfte sig ved, at der er faktisk kun en kvinde blandt topcheferne. Når vi ser på talenterne, er kvinder ved at komme meget bedre med. Men hvis virksomhederne ikke gør noget, så får vi ikke kvinderne til at tage springet fra lederniveau til den absolutte top. Det er ikke kun ud fra en ligestillingsvinkel på topniveauet. Det handler om at få en mangfoldig ledelsesgruppe med de rette kompetencer. Både når det gælder køn, uddannelse, nationalitet og erfaring,« siger Christian Ahlefeldt-Laurvigen.

Created

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen