Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sådan forhandler du løn, selvom du ikke kan lide at prale

Office work moments
Det kan være svært at forhandle om løn. Kenneth Carstensen anbefaler, at du er meget konkret og på forhånd skriver en liste med eksempler på jobpræstationer, som du kan sende til din chef inden samtalen. Foto: Iris Foto:

Der er typisk fire barrierer, den introverte møder i lønforhandlingen. Læs her hvordan du overvinder dem.

Du kender det måske: Det er tid til lønsamtaler, og du synes selv, du har fortjent noget ekstra, men du HADER at prale. Men faktisk er det ikke pral at gøre din chef opmærksom på, hvordan du hjælper med at få organisationen til at nå sine mål.

Måske var det dig, der fandt på, I skulle have en aktiv facebook-strategi, måske var det faktisk også dig, der fik øje for, at det var smartere at drive virksomhedens mailsystem i skyen, så i kunne spare driftsressourcer i it-afdelingen.

Men hvis du ikke taler højt om den slags, så skal du huske at gøre din chef opmærksom på det til lønsamtalen, så han eller hun har noget konkret at anerkende dig ud fra. Her kan du med fordel bruge Kenneth Carstensens 5 råd til den introverte: Sådan kommer du til orde.

The conference of entrepreneurs. Concluding a very important dea

Et spørgsmål om anerkendelse

Lønforhandling er andet og mere end et spørgsmål om penge: Din løn fortæller dig, hvor meget din leder og din virksomhed anerkender din indsats, og derfor er det vigtigt, at der ligger en retfærdig vurdering bag.

Ofte er introverte dog så dårlige til at gøre opmærksomme på deres egen indsats og den værdi, den bibringer virksomheden, at deres ledere mangler et grundlag for at vurdere dem retfærdigt.

»Mange introverte siger til mig, de ikke får den anerkendelse, de har fortjent. Men så må man gøre noget for det, og spørge sig selv, hvad kan jeg gøre for at få den anerkendelse, som jeg synes, jeg har fortjent«, siger Karriererådgiver i IDA, Kenneth Carstensen, der er uddannet JTI-coach.

emilie

Fire tip til at klare lønforhandlingen uden pral

Der er ifølge Kenneth Carstensen især fire barrierer, der gør sig gældende for den introverte i forhold til en lønforhandling.

1) Jeg vil ikke være en blærerøv eller løgner

Nogle introverte kommer nemt til at opfatte sig selv som en opblæst blærerøv eller en løgner, hvis de skal fremhæve deres præstationer, fortæller Kenneth Carstensen og pointerer, at her er en væsentlig forskel til de ekstroverte, hvem det falder helt naturligt.

Ekstroverte kan dog også være generte – læs de 5 misforståelser og fordomme om ekstroverte.

09BUS20151208-163111-4-1811.jpg

»Det er ikke sikkert, du kan gøre op med det på egen hånd«, siger Kenneth og tilføjer:

»Introverte kan være meget selvkritiske og er ofte særligt slemme til at tage deres egne bedrifter som en selvfølge.«

Han anbefaler derfor, at du kontakter en god, nær kollega, og bruger ham eller hende til at få andres øjne på dig og dine præstationer. Begynd med dine sparkling moments og spørg din kollega, hvor han eller hun har set din indsats gøre en forskel. På den måde kan din kollega hjælpe med at minde dig om, hvad du faktisk har gjort og bedrevet, som har gjort en forskel.

2) Min leder kan vel regne ud, hvad jeg har præsteret

Netop fordi mange introverte er utilbøjelige til at fremhæve deres egne præstationer, risikerer de at sætte deres chef i en situation, hvor han eller hun er nødt til at gætte sig frem til, hvad der egentlig er præsteret.

»Det er en farlig holdning at have, for har din chef overhovedet forudsætningerne for at kunne gennemskue dine præstationer? Du risikerer, at din leder kommer til at gætte forkert, og så bliver du ikke vurderet på et retfærdigt grundlag.«

Kenneth Carstensen anbefaler, at du er meget konkret og på forhånd skriver en liste med eksempler på jobpræstationer, som du kan sende til din chef inden samtalen:

»Find konkrete eksempler, du selv tror på, som en del af din forberedelse til samtalen, og konkretiser, hvad din præstation har været her. Som introvert har du ofte en styrke i det forberedende arbejde, og du kan med fordel bruge den styrke og fremsende det til din leder forud for samtalen.«

Et godt skridt på vejen er også en velgennemført MUS-samtale: Bliv klar til MUS og høst det resultat, du har sat næsen op efter.

løn

3) Husk helheden

Det er en klassisk faldgrube, at den introverte fokuserer på sine egne opgaver og glemmer at perspektivere.

»Den introvertes opmærksomhed retter sig primært mod sin egen indre verden. Dermed er der dog en fare for, at ens horisont ikke retter sig mod hele virksomheden,« advarer Kenneth Carstensen.

Når du skal fremføre dine præstationer, er det derfor vigtigt, du ikke bliver for snæver i din argumentation, og kun fortæller om, hvad du har gjort i forhold til dine egne mål og opgaver. Sørg for at pointere, hvad netop dine præstationer har haft af betydning for den overordnede strategi og for hele organisationen.

VS

4) Husk din modtager

Endelig er det værd at kigge ud over dig selv og huske din interessentanalyse: Hvem er det, jeg sidder overfor, hvad er min lederes interesse, hvad tæller hos ham eller hende?

»Igen med afsæt i den introvertes indadrettede blik er der en risiko for, at du bliver for optaget af dig selv. Det kan være en god ide, at du dyrker relationerne en anelse mere og får et dybere indtryk af, hvad der sker i de andre afdelinger, og hvordan I kan understøtte hinandens mål.« Brug dit netværk med omtanke.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen