Berlingske Business
11:37Comeback til historisk billigt lån

Sådan foregår jagten på landets største talenter

unge talenter
Over tre dage forsøger 192 unge talenter fra hele verden at få en af de 72 eftertragtede pladser i ét af Novo Nordisks 16 talentprogrammer. Foto:

Nye talenter er vitale for virksomhedernes liv og udvikling. Flere store virksomheder former deres kommende ledere og specialister gennem eksklusive talentprogrammer.

Snorlige rækker af raw-kugler står ved siden af glas med smoothie og snittede grøntsager med tilhørende dyppelse.

Nystrøgne skjorter og tilbagestrøget hår blander sig i mængden af høje hæle og diskrete parfumer.

Det forblæste Bella Sky er indtaget af Novo Nordisk.

23BUSMax-Krawinkel-143156.jpg

Virksomhedens eget flag pryder hotellets flagstænger. Anledningen er det årlige »Graduate Recruitment Center«, hvor 72 nye talenter skal rekrutteres til diabetesgigantens 16 talentprogrammer. 192 ud af 5.604 ansøgere er fløjet til København og er indlogeret på hotellet i tre dage. Altsammen på Novo Nordisks regning.

»Talenter – på alle niveauer – er som vitaminer til organisationen. De vitaliserer virksomheden, skaber energi og kan på sigt virke som rollemodeller for resten af organisationen. Her tænker jeg ikke kun på talenter, der går ledervejen, men også på dygtige specialister,« siger Ove Munch Ovesen, senior adviser og overordnet ansvarlig for talentprogrammet.

Og Novo Nordisk opruster sin indsats i jagten på talenter. Sidste år udbød diabetes­virksomheden 42 pladser fordelt på 11 talentprogrammer. I år er der 30 nye pladser og fem nye programmer.

Medicokæmpen fra Bagsværd er ikke alene om at bruge enorme ressourcer på at finde de største globale talenter til virksomheden. Hos Maersk Line har man haft talentprogrammer i flere årtier. Til programmet »Maersk Liner Graduate Programme« ansatte virksomheden i 2015 43 unge talenter fra 25 forskellige nationaliteter.

Artiklen fortsætter under billedet
konkurrence
I ledige stunder mellem gruppearbejde og personlige interviews bruger talenterne alle kroge af Bella Sky til at forberede sig.

Talenterne kom gennem et nåleøje på 15.000 ansøgere – med det forbehold, at den ene stilling i Nigeria trak 8.000 ansøgninger, så der reelt var 7.000 ansøgere til 42 positioner. Talenterne er en fornyende strøm i den gamle shipping-virksomhed.

»Shipping-branchen har været gennem en kæmpe udvikling de seneste 10-15 år. I Maersk Lines første mange år var udviklingen ikke så markant, som den er nu. Hvis vi skal fastholde vores konkurrencedygtighed, må vi blive ved med at forny os. Graduateprogrammet er en vigtig brik i den fornyelse. For vi har brug for mennesker, der kommer ind og vender op og ned på tingene,« siger Morten Eilertsen, global talent partner hos Maersk Line.

30BUSDavid-Hellemann-141229.jpg

Også hos Danske Bank lægges der vægt udviklingen af nye talenter. Håbefulde sjæle kan søge en plads på talentprogrammet »Danske Graduate«, som har eksisteret i 15 år. Bliver man optaget på Danske Graduate får man ud over en fastansættelse i banken et 18 måneder langt udviklingsforløb med en udstationering i udlandet på seks måneder.

»Vi betragter det som en måde at fremtidssikre Danske Bank. Det vigtigste formål er at sikre, at Danske Bank også om fem-ti år har de rigtige medarbejdere. Vi er en virksomhed og en branche, der forandrer sig. Derfor har vi brug nye profiler, der vil være med på den rejse. Der er graduate-programmet blandt de ting, vi gør for at fremtidssikre Danske Bank,« siger rekrutteringschef i Danske Bank, Ole Bech-Petersen.

Programmet får årligt omkring 1.500 ansøgninger til omkring 50 stillinger.

Artiklen fortsætter under billedet
konkurrence
Selvom medarbejderne fra Novo Nordisk skal notere sig talenternes adfærd i gruppearbejdet, blander de sig også i løsningen af den business case, gruppen får stillet. De kommer med input og råd.

Personlighed er vigtigst

Talenterne på Bella Sky sidder i grupper og arbejder på business-cases. Medarbejdere fra Novo Nordisk kredser rundt om dem med blokke i hænderne. De noterer kandidaternes opførsel og input samt deres lydhørhed og evne til at samle gruppen.

»Sidder de i en gruppesammenhæng og er lydhøre over for hinanden, eller tromler de deres egne ideer igennem. Hvis de tromler her, tror vi også, de vil gøre det i Bagsværd. Så kan det godt være, de skal være en dygtig ung mand eller kvinde et andet sted end hos os,« siger Ove Munch Ovesen.

Nima 2

Virksomhedernes ansættelsesprocedurer har det til fælles, at de kigger nøje på kandidaternes personlighed. Dels gennem indledende personlighedstest, dels gennem øvelser i løbet af rekrutteringsprocessen. Både Novo Nordisk og Maersk Line foretager personlighedstest af kandidaterne. De fungerer som afsæt for de personlige samtaler. Håbefulde talenter skal være klar til at komme med konkrete eksempler, hvor deres styrker og svagheder kommer til udtryk.

»Vi har historisk kigget meget på, hvilke typer mennesker der kommer ind i virksomheden. Før har vi ofte fundet nogle, der passede til virksomhedskulturen. Men de seneste ti år er arbejdspladserne generelt blevet mere mangfoldige. Vi er gået væk fra den formelle kultur, både i dresscode og hierarkier,« siger Morten Eilertsen.

Artiklen fortsætter under billedet
karriere
Over tre lange dage skal talenterne vise, at de har det, der skal til  for at få én af de 72 eftertragtede pladser på Novo Nordisks 16 programmer.

Maersk Line og Danske Bank beder kandidaterne fremvise topkarakterer, og Novo Nordisk efterspørger karakter over gennemsnittet. Men fine eksamensbeviser fra eliteuniversiteter er ikke i sig selv en adgangsbillet til de eftertragtede pladser. I sidste ende leder virksomhederne efter personligheder. Holdspillere, ikke individualister.

»Når vi udvælger vores graduates, foretager vi en helhedsvurdering af deres faglige og sociale kompetencer. Men faglig dygtighed betyder ikke alt. Derimod er det afgørende, at vores graduates er gode til at samarbejde, har fleksibilitet og udviser initiativ. Vores graduates skal ikke bare trives med forandringer. De skal være med til at udfordre og ændre den måde, vi driver bank på. De skal formå at gøre deres teoretiske viden relevant for både kunder og kolleger på tværs af Danske Bank,« siger Ole Bech-Petersen.

unge

Samme udmelding kommer fra Morten Eilertsen fra Maersk Line.

»Vi satser på, at mange af dem skal være potentielle ledere. Derfor er det vigtigt for os at fokusere mere på deres samarbejds­evner og lederegenskaber samt værdier end på deres tidligere arbejdserfaringer. Det er svært at lave individualister om til holdspillere, og vi vil gerne have holdspillere i vores graduate-programmer,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen