Berlingske Business

Sådan er erhvervstalenterne

24BUSTalentpix1.jpg
Overskrift
34-årige Maja Engfred er senioranklager ved Statsadvokaten i Viborg. Hun deltager desuden som én ud af 12 i anklagemyndighedens talentudviklingsprogram – det første af sin slags. Foto: Erik Refner
 
 
 

De unge erhvervstalenter under 25 år, der gennem årene har været udvalgt til Berlingske Business Magasins Talent100-magasiner, ønsker sig fame, fortune og fulfillment, viser en ny adfærds- og personlighedsanalyse.

Årets talentkuld i Berlingske Business Magasins Talent100, der udkommer i dag, tilhører generation Y – også kaldet MeWe-generationen eller »millennials«, dvs. født i 1980erne og frem.

De er vokset op med internettets overflod af information, hvor enhver kan tilegne sig viden, og hvor det i langt højere grad drejer sig om at kunne identificere og selektere.

Torsdag

En personligheds- og adfærdsanalyse af et udsnit af de 1.200 unge talenter, der har været med i Berlingske Business Magasins Talent100-magasiner siden begyndelsen for 12 år siden, viser, at de særligt talentfulde er drevet af ønsket om fame, fortune og fulfillment.

Deres mundlæder er godt smurt. Og de befinder sig gerne i projektørlyset. De er ambitiøse og kan være hårde nitter for andre at gå i clinch med. Rutiner keder dem, og karrieren fylder, viser undersøgelsen, der er foretaget af People Test Systems.

De unge talenter, der højst måtte være 35 år, da Talent100-magasinerne udkom, er utålmodige, og de har markant højere tempo end andre. De talentfulde er nemlig ikke overraskende mere ambitiøse, mere stræbsomme, mere visionære og mere konkurrenceorienterede end gennemsnittet. Sikre, solide og stabile driftsfolk er et særsyn i denne skare.

Til BM Business

Forandringer er normen

De har ikke den store hang til planlægning og er heller ikke synderligt konsekvente i deres beslutningstagen. Men de er meget fleksible over for de muligheder, der opstår. Det er en generation, der er vokset op med forandringen som forudsætning.

»Det paradoksale er, at man taler om, at den her generation er historieløs og ikke har fokus på fortiden. Men man overser, at den faktisk har endnu mindre fokus på frem­tiden. I hvert fald hvis man forstår fremtiden som planlægning, målsætning og forudsigelse. I deres verden har det eneste konstante været forandringer. Så sat lidt på spidsen, kan det faktisk ikke betale sig at planlægge, fordi tingene forandrer sig så hurtigt. Og hvis man planlægger for detaljeret, kommer man et forkert sted hen,« siger Søren Schultz Hansen, ekstern lektor ved Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS.

Faktisk bliver de unge erhvervstalenter demotiveret af manglende muligheder. De vil udfordres hele tiden, men er lige så interesserede i at udfordre alt og alle. Den direkte facon kan godt støde sartere sjæle og betyder, at de bliver opfattet hårde. Men for talenterne handler det om at sikre fremdrift og kvalitet.

Camilla Klæstrup Møller, HR Business Partner, Western Europe for Dell.

Risikerer nemt at brænde ud

Selv om de fylder meget og stiller store krav og er mindre organiserede, skal man ikke forsøge at tøjle dem, siger ankerkvinden for adfærds- og personlighedsanalysen, Helene Hoppe Revald, der er psykolog og fagligt ansvarlig hos People Test Systems.

»Talenterne er generelt utålmodige og forholder sig kritisk til andre. For at holde på dem er man nødt til at have deres respekt og give dem interessante muligheder. Man skal gøre sig fortjent til at have talenter i sin organisation. Det værste, man kan gøre, er ikke at holde, hvad man lover,« forklarer hun.

Ledelsesekspert og erhvervspsykolog Søren Blem Bach fra kursusvirksomheden Mannaz har også forsket i generation Y og påpeger, at det er en generation, der sidestiller personlig udvikling med professionel udvikling. Og derfor risikerer de nemt at brænde ud.

»Mange unge ledere vil få større succes, og færre vil brænde ud med stress, hvis de tør erkende, at de hverken kan eller ved det hele, og tør spørge efter hjælp. Det handler om at finde de relevante kompetencer og om at stole på, at det bliver håndteret af andre end mig, der skal kunne det hele og gerne helt perfekt,« siger Søren Blem.

24BUStalent-baerende-pix.jpg

Personligheds- og adfærdsanalysen baserer sig på 220 spørgsmål og udsagn fra People Test Person-analysen. Blandt personer, som har været med i Talent 100, har 49 udfyldt analysen. Talenterne er sammenlignet med og målt op imod en normgruppe af ledere på over 15.000 personer.

Se mere om undersøgelsen og læs portrætterne af årets 100 unge erhvervstalenter i Berlingske Business Magasins »Talent100«, der udkommer i dag og leveres gratis til abonnenter.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen