Berlingske Business

Sådan bliver du en buddhachef

Sådan bliver du en buddhachef - 1
Foto:

Cheferne kan lære en masse af de buddhistiske måder at tænke på. Tankerne gør dig nemlig til en bedre leder.

For nogle lyder det højtflyvende og filosofisk, men det er det ikke, skriver det svenske ledelsessite Chef.se.

Buddhismen kan bruges inden for ledelse til at styrke tankerne og guide i den rigtige retning. Metoden giver i sidste ende lederne og alle andre mere energi og overskud til at være nærværende i løbet af en travl og ofte mødetung arbejdsdag. Det handler om at få ro på tankerne. Her kommer en guide til, hvad du skal gøre.

Få ro på tankerne
Meditation er en grundlæggende øvelse for buddhister. Det handler om at lære at meditere ordentligt, og det kan tage tid at lære, men det er anstrengelserne værd. Det handler ikke om at sidde i lotusstilling, men om at stoppe op et par gange i løbet af en dag. Et tip er at starte med en let variant. Ved at sætte sig fem minutter på sengekanten hver morgen og lytte til din vejrtrækning får du tid til at reflektere over, at du er vågnet. Når du kommer hjem om aftenen, sætter du dig igen i stilhed og tænker over dagen, der er gået.

Det kan være en fordel at sidde ned, rette ryggen og have fødderne i gulvet. Du kan koncentrere dig ved at tælle din vejrtrækning op til ti. Samtidigt lader du tankerne flyve frit, men det er vigtigt at du er tilstede i nuet.

Vær nærværende
Nærvær er et centralt begreb inden for buddhismen. Fremtiden er en fantasi, og det eneste vi egentlig har, er øjeblikket nu og her. Det er det, der ikke kommer igen. Så nyd det og værdsæt det, lyder rådet ifølge Chef.se. Det handler om at kunne koncentrere sig om det, man nu er i færd med for at få det bedste resultat. Dermed ikke sagt at det er let. Det kræver træning. Forestil dig, at du taler med en medarbejder. Tankerne flyver indvendigt for du har et møde senere på dagen, du skal forberede dig på. Eller at du skal have lille Peter af sted til fodbold samme aften. Derved mister du en masse informationer fra den samtale medarbejderne har med dig. Relationer med andre mennesker er nemlig centralt inden for buddhismen. Som chef skal du derfor forsøge at være et godt forbillede og være til stede. Du kan teste dig selv ved at bemærke, hvor spændende, emnet er, som medarbejderen taler om. Du vil bemærke, at personen forandrer sig og slet ikke er så dum, som du troede.

Påvirk andre og vær mådeholdene
Ved at hjælpe andre til at gøre sit bedste i hverdagen, hjælper du dig selv til at føle dig som et bedre menneske. Samtidigt virker du sjovere, lettere og som et mere legende menneske over for dine medarbejdere. Buddhisterne har den opfattelse, at meditationen giver mennesker nærvær - og det er grundideen i at menneskelige relationer. Nærvær giver også en vilje til at sejre, at forandre og klarhed til at træffe de rette beslutninger. Lever du efter ovenstående råd, bliver du ifølge Chef.se en Buddhachef.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen