Berlingske Business
09:12C20 CAP åbner i lille plus

Så er der dømt kage ... og dansk virksomhedskultur

Så er der dømt kage ... og dansk virksomhedskultur - 1
Foto:

Den amerikanske kemiproducent FMC har åbnet nyt hovedkvarter i Danmark. Når det står færdigt, skal 160 mennesker fra 14 nationaliteter finde sammen i en dansk virksomhedskultur – en stor melting pot i Hørsholm.

Cheminova havde 850 ansatte. Administrationen lå på Harboøre Tange i Vestjylland og var hovedsæde for en verdensomspændende operation. Men der var ikke brug for to hovedsæder, og derfor mistede endel medarbejdere deres arbejde. Selv om ægtefællerne ikke må komme med til julefrokosten, bidrager de med noget meget vigtigere – perception af det danske samfund. De er de bedste til at opdage kulturelle forandringer.

»Det er kommet bag på mig, hvor meget kage man spiser på en dansk arbejdsplads,« konstaterer Graham Moore. Han er operationsdirektør i FMCs danske hovedkvarter i Scion forskerpark i Hørsholm.

Peter Kjær

Food Machinery Corporations (FMC) købte sidste år den danske virksomhed Cheminova, der primært producerer landbrugskemikalier. Det betød store omvæltninger for de ansatte i begge virksomheder. Skik følge eller land fly. Eller arbejde følge og land fly, er nok mere rammende for beskeden, som de ansatte fik. Der skulle en række FMC-medarbejdere til Danmark, og Cheminova skulle afskedige folk.

Selskabet skal derfor starte forfra med 160 ansatte fra hele verden lige fra Irland til Sydkorea i nye lokaler i Hørsholm i de gamle DONG-bygninger. I alt er der samlet 14 forskellige nationaliteter. Her skal de etablere en dansk virksomhed, der rummer dem alle.

»Vi starter jo fra bunden her. Vi skal skabe nye traditioner i virksomheden,« forklarer Graham Moore.

»Vi troede, ensrettet betød entrance« - 1

Virksomhedskultur bliver nemt til floskelsnak om kerneværdier, men det skaber ikke meget virksomhedskultur, at man bliver enig om at byggepå integritet og kunden i fokus. Der skal nærmere en julefrokost eller lidt sødt til kaffen til. Lidt hygge.

Hovedkvarteret i Hørsholm er stadigt under opbygning. Men når det står færdigt i al sin pragt, vil det rumme en række administrative funktioner i Europa, Mellemøsten og Afrika. Desuden skal der skabes et udviklingslaboratorium med tilhørende drivhus, hvor der skal arbejdes med biologiske plantebeskyttelsesmidler i samarbejde med danske Chr. Hansen, der også har til huse i forskerparken.

Fredag - Lars Rebien

Berlingske har besøgt FMC i Hørsholm, hvor der i kantinen den dag var happy pig in curry - oversat til dansk var det frilandsgris i karry - for med så mange nationaliteter er man nødt til at finde et fælles sprog og bruge humor til at knytte bånd.

Vi har inviteret os hjem til Graham Moore og hans familie i deres hus i Vedbæk til en snak om den danske virksomhedskultur, han skal være med til at opbygge, og hvordan familien har mødt verdens lykkeligste folk, danskerne.

I stuen hos familien Moore står en kommode, der er plastret til med danske design-koryfæer: En riflet Lyngbyvase, et sæt stribede Kähler-vaser i forskellige størrelser, Raadvad-lysestager.

Billede

»Assimilering,« griner Graham Moore.

Vi sætter os ved spisebordet. De tre børn, Cathal på 11 år og tvillingerne Odhran og Olwyn på fire år, løber rundt om os. Det er lidt for spændende, at der er kommet besøg.

»Er de avisen,« spørger én af børnene ivrigt. Graham Moores kone Nicola opfordrer den ældste søn til at tage sine søskende med ovenpå for at se Mary Poppins.

»Jeg har arbejdet for FMC i 19 år. Fire år i Irland, 11 i USA, to og et halvt i Norge og resten her,« fortæller Graham Moore.

»Vi er nomader, vi samler sammen og flytter,« uddyber Nicola Moore.

»Cheminova skulle ikke længere være centrum i deres eget netværk, men en vigtig del af vores netværk. Det har været en vanskelig overgang,« medgiver Graham Moore.

Der er stadigt 590 ansatte tilbage i Vestjylland, hvoraf langt de fleste er tilknyttet produktion.

»I Danmark  er er du ingen uden et CPR-nummer« - 1

Der er langt fra Harboøre Tange til Scion Forskerpark i Nordsjælland, men der er længere fra Scion Forskerpark i Nordsjælland til FMCs hovedkontor i Philadelphia. En stor del af de 160 ansatte er vant til at bo og arbejde i et fremmed land. Og det er en fordel for Graham Moore, at så mange er expats og vant til at indgå i nye omgivelser.

»Ofte har expats lært at være mere omstillingsparate, de ved, at tingene kan gøres på mange måder, og man er klar til at se fordele og ulemper. Samtidig er man også blevet mere afklaret om, hvad der er vigtigt for én selv – hvad ens egne værdier er,« forklarer Mette Zølner, lektor fra Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse på CBS.

De mange nationaliteter sætter en hovedregel; »Forvent forskelle«.

Tirsdag - Robert

»Man skal opbygge et sprog til at tale om de forskelle, der kommer til udtryk. Det handler om at værdsætte dem – diversitet er nøgleordet. For der er forskellige måder at gøre tingene på, og det skal alle være bevidste om samtidig med, at man er bevidst om sin egen kultur,« uddyber Mette Zølner.

Kulturelle forskelle er et flyvsk begreb, men helt konkret betyder det i en virksomhedskultur, måden man taler til hinanden på. Siger man godmorgen og farvel til hinanden, hvor lang tid må en kaffepause vare, er det kutyme, at lederen er tilgængelig – alle ting, der overordnet set er med til at skabe forventninger til arbejdspladsen, forklarer Mette Zølner.

I Danmark er vi kendt for en demokratisk arbejdskultur, hvor der ikke er langt til lederen, og lederen uddelegerer ansvar. Det betyder også en del flere møder på danske arbejdspladser.

Til BM Business

Mange udenlandske medarbejdere, der kommer til Danmark for at arbejde, er ikke vant til den arbejdsform.

»Selv om vi er kendt for åbenhed og demokratisk tilgang, bliver der selvfølgelig også taget beslutninger af lederen uden medarbejdernes input, og selv om magtforskel mellem leder og medarbejder ofte er mindre synlig end i andre ledelseskulturer, så er der forskel,« uddyber Mette Zølner.

Danskere er dårlige til smalltalk. Det er FMC-medarbejderne enige i. En lille snak imens man står og venter på, at maskinen kværner kaffebønner og sprutter ud med varm mælk, er en pine for mange danskere. Vi er mere direkte. Og så er der også forskel på julefrokoster.

»Jeg har arrangeret en julefrokost for os, der var også én sidste år, men dér var vi kun syv, fordi vi ikke var så mange i virksomheden. Men i år er vi omkring 80, der deltager. Vi var faktisk også til julefrokoster i Norge, men det var lidt anderledes, for dér må du have din ægtefælle med, det er totalt forbudt her i Danmark,« siger Graham Moore.

SAS leverer igen overskud

»Det er jeg ikke så glad for,« byder Nicola Moore ind. Hun griner.

»Vi laver noget andet, hvor I kan komme med. En sommerfest, måske en picnic,« beroligerhendes mand.

»Det regner sikkert den dag,« siger Nicola Moore.

»Medarbejderen kommer ind i en fast ramme, mens ægtefællen skal få hverdagen til at fungere. Det kan påvirke den anden parts syn på det danske samfund, og om man skal blive i Danmark,« forklarer Mette Zølner.

Det er vigtigt for Graham Moore, at de ansatte hos Cheminova forstår, hvorfor FMC kom med så store ændringer. Derfor startede han med at arbejde i Harboøre den første tid i Danmark. I weekenden tog han hjem til familien i Vedbæk.

»Jeg har været meget bevidst om, at vi har købt et gammelt, veletableret foretagende, hvor folk kendte deres plads og havde været dér i mange, mange år. Jeg tror, at jeg gør tingene lidt anderledes, end andre i min position ville. Jeg er irsk, det er nok forskelligt fra, hvordan amerikanere ville gribe tingene an. Jeg ved ikke, om det er tættere på, hvordan en dansker ville gøre det,« siger Graham Moore.

Det er ikke meget, han ser til sine kolleger, når han ikke er på arbejde, ikke fordi han ikke vil, men fordi virksomheden er ien overgangsfase.

»Vi har prøvet at skabe noget socialt, men så igen er det vores første år, vi er først lige ved at starte op. Så der kommer stadigt nye folk til, der ikke kender de traditioner, vi kun lige har opfundet,« forklarer han.

Graham Moore vil gerne blive bedre til dansk og lærer hele tiden mere om, hvordan en dansk virksomhed ser ud. Men det kan godt blive halvhjertet at lege dansker, fordi han og familien ved, at de skal videre.

»Som expat integrerer du dig ikke rigtigt, fordi du ved, at du skal videre. Men vi har det begge vildt dårligt med, at vi ikke kan sproget. Det er pinligt, og det virker uengageret, at man ikke kan tale sproget, men dansk er simpelthen for svært,« forklarer Graham Moore. De havde meget nemmere ved norsk.

»Men vi har nogle danske mellemledere, der kan hjælpe til at skabe den her danske virksomhed, som det jo gerne skal blive.«

Graham Moore har læst bogen »The Almost Perfect People«, der undersøger, hvad der gør folk lykkelige: En amerikaner er lykkelig, når han bor i det rigtige hus på toppen af bakken eller har stor økonomisk succes. En dansker er lykkelig, når han kan sætte sig og tænde et stearinlys og krybe under et tæppe sammen med familien og »hygge«.

»Jeg tror, at danskere har en lavere tærskel for, hvad der gør dem lykkelige, og det er let at møde og overgå den tærskel. Derfor er danskerne som nation de lykkeligste i verden. Det er min teori,« griner Graham Moore.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen