Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Rationelle chefer dræber kreativiteten

Rationelle chefer dræber kreativiteten - 1
Modeller med tøj fra designeren Marc Jacobs. Foto:

Den nyeste hjerneforskning viser, at de fleste topchefer tænker rationelt, men det er direkte ødelæggende for de gode ideer.

Marc Jacobs, Calvin Klein og Miuccia Prada har én ting til fælles ud over deres stjerne på modeverdens øverste tinder. De har en mindre kendt partner på topchefniveauet.

Ideen er ifølge Birgit Jung, erhvervspsykolog og afdelingsleder i konsulentvirksomheden Mannaz, at undgå, at kreative ideer forsvinder på grund af økonomi.

For ny hjerneforskning viser, at de øverst chefer i virksomhedens top er rationelt tænkende personer, men forskningen viser også, at man gør klogt i at tænke på at få ledere i toppen, der tænker irrationelt – og kreativt.

”Det gælder om at øverste ledelsesniveau skal tænke på at sammensætte ledere, der er hinandens modsætninger, når det handler om højre og venstre hjernehalvdel,” siger Birgit Jung.

Eksempelvis smitter topchefens rationelle tankegang af på virksomhedskulturen, og det kan derfor være svært for medarbejderne at finde en måde til at udvikle kreativite, innovative ideer, der udspringer af den højre hjernehalvdel.

Stop for kreative tanker
Problemet er ifølge Birgit Jung, at flere virksomheder halter bagefter, når det gælder om at kombinere personer på toplederniveau, der tænker med begge hjernehalvdele.

”I krisetider betyder det, at mange innovationstiltag og gode idéer strander eller lukkes ned, fordi de traditionelle chefer typisk vurderer et projekts levedygtighed med de rationelle briller på,” forklarer hun.

Som eksempel nævner hun den amerikanske præsident Obama, der dukkede op som en trold i en æske ved at tale om ikke-rationelle løsninger i at se fordele i tider med forandringer. Hillery Clinton talte derimod rationelt.

”Der er helt klare fordele ved at tænke rationelt, men der er brug for komplementære ledelsesteam til at tackle fremtidens krav, for det er dem, der overlever i sidste ende," lyder hendes vurdering.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen