Berlingske Business

Private gøremål på jobbet er en delikat balance

Man working on a laptop in office
Den viser, at danskerne i gennemsnit bruger 20 minutter og 45 sekunder om dagen på at ordne private gøremål på nettet, mens de er på arbejde.

KLUMME: Danskerne bruger i gennemsnit 20 minutter og 45 sekunder om dagen på at ordne private gøremål på nettet, mens de er på arbejde, viser en undersøgelse. Men en leder bør måske lige have in mente, at det sjældent betaler sig at gå i alt for små sko.

Det er efterhånden blevet almindeligt på mange arbejdspladser, at medarbejderne klarer private gøremål på nettet i løbet af en arbejdsdag.

Men det er nok de færreste ledere, der i virkeligheden er klar over, hvad den reelle tid, der bruges på det, udgør. Jeg blev selv en smule klogere, da jeg i sommer læste en undersøgelse, som Epinion har foretaget for Deloitte.

Den viser, at danskerne i gennemsnit bruger 20 minutter og 45 sekunder om dagen på at ordne private gøremål på nettet, mens de er på arbejde.

IDA

Om det er et problem eller helt i orden må være fuldstændig op til den enkelte virksomhed at vurdere, og meget af den vurdering hænger sammen med, hvordan man arbejder med gensidig fleksibilitet og forventnings­afstemning.

Det hænger nok ikke sammen, hvis medarbejderen er det, jeg vil kalde en »minutrytter«, det vil sige én, som tæller arbejdstiden fra det minut, han eller hun træder ind af døren, og til arbejdspladsen forlades igen. Derimod giver det god mening og er nok mere acceptabelt, når der er tale om en fleksibel medarbejder, der gerne yder en ekstra indsats, og som ikke er permanent låst fast af tid og sted.

Generelt er vi alle blevet mere flydende i vores tilgang til vores privatliv og arbejde, bl.a. fordi det er blevet så nemt at logge os på eksempelvis arbejdsmail via vores mobil og tablets, og derfor betyder det ikke så meget mere og har egentlig heller ikke det store fokus hos særlig mange, om vi svarer på en arbejdsrelateret mail i weekenden eller bestiller en tid til tandlægen i arbejdstiden.

Allan

Der har igennem de seneste år været en del fokus på medarbejderes brug af sociale medier og brug af nettet i arbejdstiden, og mange virksomheder har i forlængelse heraf indført regler, som sætter en god retning for medarbejderne, så de ved, hvordan de skal forholde sig, men mange virksomheder klarer det også ved hjælp af »sund fornuft«.

Egentlig er det lidt pudsigt, at det er brugen af de sociale medier og nettet, der har været en øjenåbner for virksomhederne omkring private gøremål i arbejdstid og efterfølgende har fået dem til at udarbejde politikker på området. For mon ikke private gøremål i arbejdstiden altid har været praktiseret i større eller mindre omfang? Det tror jeg!

For mange år siden havde jeg et par kolleger, som efter min målestok brugte rigtig meget tid på private gøremål i arbejdstiden. Det var før, vi begyndte at bruge sociale medier, og hvor kategorierne for private gøremål var alt det, der ikke kan klares på nettet i dag som f.eks. at skrive fødselsdagskort til moster Oda, telefon­opkald til venner og familie samt ind i mellem en tur på posthuset eller i banken. Det var en tid, hvor de fleste havde faste arbejdstider, og hvor hjemmearbejde og tilrettelæggelse af en fleksibel arbejdsdag slet ikke var muligt i det omfang, som det er i dag.

rine

Gad vide, om der dengang blev brugt mere eller mindre end 20 minutter og 45 sekunder på det om dagen?

Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vi skal kunne tiltrække de medarbejdere, vi ønsker, skal vi også kunne tilbyde fleksibilitet og dermed også acceptere, at der vil skal være plads til private gøremål i arbejdstiden, netop fordi vi som ledere også ofte har en forventning om, at vores medarbejdere stiller op på andre tidspunkter eller præsterer en ekstra indsats i perioder, hvor der er spids­belastninger.

Om vi skal acceptere fem eller 20 minutter – eller måske endnu mere – er op til den enkelte virksomhedsledelse at vurdere.

barsel, job, gravid, jobsøgnin

Men en afgørende faktor for at få det hele til at balancere er i sidste ende tilliden til hinanden. En leder bør måske lige have in mente, at det sjældent betaler sig at gå i alt for små sko.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen