Berlingske Business

»Presset på topcheferne er skærpet«

lars
Den moderne topchef skal både kunne levere hurtige resultater, optimere driften og være en stærk og fremsynet visionær, der kan løfte virksomheden ind i en ny og forkromet tidsalder. Men det er dog nemmere sagt end gjort, mener Lars Nørby Johansen. Foto:

Det er ikke nemt at være topleder i dagens Danmark. Sådan lyder meldingen fra en af landets fremmeste bestyrelsesformænd, Lars Nørby Johansen, der mener, at virksomhederne ofte stiller modsatrettede og svært forenelige krav til deres øverste chefer.

Den moderne topchef skal både kunne levere hurtige resultater, optimere driften og være en stærk og fremsynet visionær, der kan løfte virksomheden ind i en ny og forkromet tidsalder.

Men det er dog nemmere sagt end gjort, mener Lars Nørby Johansen. Som tidligere koncernchef i Group 4 Falck og nuværende bestyrelsesformand i bl.a. William Demant Holding, Københavns Lufthavne og Codan ved han om nogen, hvilke krav der bliver stillet til landets øverste chefer.

Og de er ikke altid helt forenelige, siger han.

jeppe

»Der er flere modsatrettede krav, der gør det svært at være CEO i dag. På den ene side forventer bestyrelserne, at direktørerne skal være enormt dygtige til at optimere driften og gøre marginalen lidt bedre. På den anden side er man i de senere år begyndt at forvente, at direktørerne også har et strategisk overblik med hensyn til disruption og de nye bølger, der vil ramme virksomheden i fremtiden,« siger Lars Nørby Johansen.

»Kravene er sådan set fornuftige og logiske nok set fra bestyrelsens side, men fra en direktørs synspunkt kan det være ganske vanskeligt at håndtere begge krav samtidig.«

Det skyldes ifølge Lars Nørby Johansen, at der som udgangspunkt er to vidt forskellige ledelsesparadigmer på spil, hvis man både skal skaffe hurtige driftsresultater og løbe risici med nye og innovative tiltag på én og samme tid.

»Der er et iboende skisma set fra direktørens side mellem det at optimere en driftsmaskine og samtidig have et strategisk overblik over innovative muligheder i virksomheden. Innovation forudsætter risikovillighed, men det er også en risikovillighed, der kan gå ud over den kortsigtede optimering af driften,« forklarer Lars Nørby Johansen.

Cees't Hart.

Øget pres på topcheferne

Derfor er han heller ikke overrasket over, at der i de senere år har været så stor udskiftning blandt landets øverste topchefer. Det kunne nemlig tyde på, at der er en uoverensstemmelse mellem de umiddelbare resultatkrav fra bestyrelserne og de samtidige forventninger om, at topcheferne skal tænke nyt og tage chancer.

»Presset fra bestyrelser og aktionærer er steget i de senere år, og performancekravene er skærpet over for topcheferne. Det er der ikke nogen tvivl om. Vi kan jo se, at den gennemsnitlige levetid for en CEO er blevet reduceret markant, og det tyder på, at bestyrelsernes og aktionærernes utålmodighed er blevet større,« siger Lars Nørby Johansen.

»På den anden side forventer bestyrelsen også, at topchefen skal tænke nyt og være innovativ. Men det er utroligt vanskeligt at forene de to ting.«

Lasse Friis

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen