Berlingske Business

»Potentialet skal mobiliseres«

lars rasmussen
Topchef Lars Rasmussen for Coloplast. Foto:

Lars Rasmussen, adm. direktør i Coloplast, giver sit bud på vigtige lederegenskaber i 2015.

Hvad er det vigtigste for dig ledelsesmæssigt i 2015?

Coloplast investerer mere end en mia. kroner i vækstinitiativer over tre år, og det betyder, at vi ansætter i et højere tempo og mere globalt end før. Der kommer mange nye ledere og medarbejdere i selskabet i disse år. Derfor er det vigtigt, at vi modtager og træner vores nye ledere og medarbejdere, så de i dagligdagen lever op til selskabets værdier og ledelsesprincipper, uanset om de befinder sig i Brasilien, Kina eller Danmark.

michaelalmer

Hvilke ændringer ser du i forhold til tidligere?

Vores investeringstempo betyder, at den enkelte leder skal håndtere flere vækstinitiativer og flere ansættelser end tidligere, men da der er pres på salgspriserne, skal der tillige fortsat leveres produktivitetsgevinster hvert eneste år. Det er ganske udfordrende.

14busPix-Miriam igelsø.jpg

Er du enig i, at en leder fungerer mere som coach og facilitator end tidligere?

Uanset hvilket mærkat man bruger, skal en leder sikre at organisationen lever op til sine mål. Det kræver, at man som leder er god til at mobilisere potentialet i sin organisation. Jeg tror dog, at man må acceptere, at ledelse ikke er en lineær disciplin, hvor alle dele af selskabet leverer som forventet, hvis blot alle ledere følger en bestemt opskrift. Det fælles er selskabets værdier og ledelsesprincipper, men inden for disse rammer udøves ledelse individuelt tilpasset den lokale kontekst. Alle ledere vil gerne sikre, at arbejdet i dagligdagen er spændende og motiverende for den enkelte medarbejder, men hvordan den ambition udleves i praksis, findes der mange opskrifter på.

leder

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen