Berlingske Business

Pionér for FN-verdensmål: Bæredygtighed er en medarbejder-magnet

Claus

Pionér for FN’s verdensmål, Claus Stig Pedersen fra Novozymes fortalte på IDA-konference, hvordan man arbejder med bæredygtighed som en del af virksomhedens kerne. En strategi der tiltrækker dygtige medarbejdere.

»Vi har brug for kraftige effekter, for der er et voldsomt stort pres på kloden.«

Sådan siger Claus Stig Pedersen, der er direktør for bæredygtighed og public affairs hos Novozymes og var en af hovedtalerne til Ledelse der styrker-konferencen, hvor han fortalte om arbejdet med at integrere bæredygtighed i alle forretningsled. Et arbejde, der ikke er isoleret i en CSR-division, men som er blevet gjort til en del af virksomhedens kerne og tænkes ind i alle led i forretningen.

Og forandringen skal i høj grad drives frem af virksomheder og de krav, de stiller til deres leverandører.

10BUSPix2-Karen-Bender-Koeb.jpg

Når Novozymes er i dialog med kunderne tager man snakken om bæredygtighed, for det er især virksomheders ageren, der kan ændre verden, siger Claus Stig Pedersen.

»Vi kan tale med kunder om, at vi har de her enzymer, men skulle vi ikke også lige have en samtale om, at verden er ved at ændre sig? Det vil de fleste gerne. Ofte betyder vores bæredygtighedsagenda, at vi får længere tid med kunderne. Både med store kunder i den udviklede del af verden, men også andre steder,« siger Claus Stig Pedersen.

Plastik på strandene gjorde indtryk

Han fik selv lyst til at skabe forandring, da han som ung i 90’erne drog ud i verden med sit surfboard og kunne se de store mængder plastik efterladt på strandene og bevidne, hvordan naturen blev maltrakteret. Et miljøsvineri som kickstartede Claus Stig Pedersens karriere, der i 2016 kulminerede med titlen som pionér for FN’s verdensmål.

I dag står Claus Stig Pedersen i spidsen for Novozymes’ arbejde med at optimere sin værdikæde. Eller livscyklus som det kaldes. Mere konkret handler det om at tænke bæredygtighed ind i alle led og optimere dem ét for ét ud fra det grønne perspektiv.

repo1

Store virksomheder vil være bæredygtige

Arbejdet er ikke begrænset til virksomhedens egen produktion, men handler i høj grad også om at påvirke. Blandt andet har Claus Stig Pedersen været med til at inspirere detailhandelsgiganten Wallmart – en af verdens største private virksomheder – til at kræve bæredygtig adfærd af leverandørerne, fortalte han på IDA-konferencen.

»Jeg har blandt andet arbejdet med Wallmart og forsøgt at hjælpe dem til at få succes på den her rejse: At løse miljø- og sociale problemer via forretningsmodellen. Verdens største virksomheder flokkes om den her bærdygtighedsagenda. Vi vil se en kæmpe bølge af forandring, som kommer til at skylle gennem verden de næste årtier.«

jeanette

Bæredygtighed er som magnet på moderne medarbejdere

En af de afledte effekter af Novozymes’ fokus på bæredygtighed er, at det er let at fastholde og tiltrække medarbejdere, fortæller han. Forskning viser, at du er mest glad for dit arbejde, hvis det giver mening. Få 5 gode råd her til at give dit job mening.

»Vi spørger vores medarbejdere i vores tilfredshedsundersøgelser, hvorfor de er glade for at arbejde for Novozymes og et af topargumenterne er bæredygtighed. Også når folk søger job i Novozymes, så er det det, virksomheden står for, vores formål, vores teknologi og den måde det hjælper mennesker og miljø, der tiltrækker. Det er en enorm magnet på moderne medarbejdere,« siger Claus Stig Pedersen.

s

På IDA-konferencen fortalte Subhanu Saxena, direktør for Life Science Partnerships, også om vigtigheden af at virksomheder arbejder med et højere formål end bundlinjen. Han understregede, at højere formål giver resultater og det at gøre en forskel er den stærkeste motivationsdriver.

Claus Stig Pedersen drømmer om at kunne udfase sit eget job:»Jeg håber, vi slet ikke taler om bæredygtighed mere om ti år. Jeg håber, min funktion ikke findes længere, for så er det bare sådan virksomheden er. Så er det bare sådan, vi arbejder: Vi leverer – med fuld kraft – løsninger til at skabe bedre miljø, uden at kalde det bæredygtighed, for det er bare sådan, vi gør. Vi gør det, fordi det er knaldgod forretning, og fordi det er det rigtige at gøre.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen