Berlingske Business

Nyuddannede med gåpåmod lukker rekrutteringshullet

529728940.jpg
Modelfoto. Foto:

Hos Interacoustics på Fyn vægter man motivation og personlighed højere end erfaring og specialistkompetencer. Det kom Jonas Sjursen til gode. Som nyudklækket fra studiet kom han ikke med de tunge kompetencer, men med masser af gåpåmod.

Viljen til at gå målrettet efter noget kan være vigtigere end tunge faglige kompetencer og erfaring i bagagen. Det er 25-årige Jonas Sjursen et eksempel på.

»Når jeg finder noget, jeg synes, er spændende, så gør jeg alt, hvad jeg kan for at få det,« siger han.

Jonas Sjursen er nyuddannet ingeniør og netop startet i sit første job i virksomheden Interacoustics i Middelfart på Fyn. Han ville have jobbet og fik det, trods en pæn bunke modkandidater og trods manglende specialistkompetencer og erfaring.

08BUSKarriere-Magnus-Stahl-.jpg

Kandidaten med alle kompetencer findes ikke

Hos Interacoustics, hvor 150 ansatte arbejder med udstyr til test af hørelse og balancesystem, er man nemlig ikke bange for at ansætte helt sprøde kandidater som Jonas. Faktisk tværtimod.

»Vi har gode erfaringer med selv at forme vores medarbejdere, og så er noget af det, vi vægter allerhøjest, drive og gåpåmod,« siger Brian René Nielsen, der er teknikum-dataingeniør og har 15 års anciennitet i virksomheden.

Interacoustics, som er ejet af giganten William Demant Holding, kan stort set aldrig få folk med præcis de kompetencer, man har brug for. Det er derfor oplagt at trække nyuddannede ind og selv forme dem. De er åbne for at lære nyt.

11BUSKarriere-Jesper-Damsga.jpg

»Det her er også et spørgsmål om kroner og ører. Vi havde skullet lede længe, hvis vi skulle finde en medarbejder med præcis de kompetencer, vi efterspurgte, og havde måske aldrig fundet en. Det giver god mening for os selv at efteruddanne dem, som er ekstra åbne og motiverede for at opsøge ny viden. Det er de unge ofte,« siger Brian René Nielsen.

Hos IDA oplever de oftere og oftere, at virksomheder giver dusører til medarbejdere, der kan skaffe den nye kollega, der har alle de rette kompetencer.

»Manglen på højtuddannede med teknisk eller naturvidenskabelige baggrund gør, at virksomhederne lukker huller ved at skaffe folk fra andre virksomheder. Men det er en kortsigtet strategi ikke at tage ansvar for at holde fødekæden i gang,« konstaterer formand for Ansattes Råd i IDA Juliane Marie Neiiendam. Hendes budskab til erhvervslivet er: Glem alt om 100 procent-kandidaten.

13BUSPix-Daniel-Sentow-1012.jpg

Det er kemien, der tæller

Selvom Jonas Sjursen ikke havde alle kompetencerne på plads, havde han det som Interacoustics lagde vægt på, nemlig gåpåmod. Han nøjedes derfor ikke med at sende en ansøgning, da stillingen blev slået op, men ringede og talte med sin nuværende chef.

»Jeg spurgte ham: »Hvad kan jeg gøre for at komme til samtale?« Jeg tror faktisk ikke, jeg var den mest interessante kandidat, de havde i bunken, men jeg sagde: Jeg har meget at byde på. Skal jeg ikke sende noget af det, jeg har lavet, så du kan se det. Der var god kemi over telefonen. Han er nem at tale med, og vi kunne køre lidt den samme humor,« siger Jonas og tilføjer:

LEGO House åbnes

»Når man skal lære så mange nye ting som her, betyder det også meget, at man er god til at tale med andre mennesker.«

IDAs karriererådgivere opfordrer ofte deres medlemmer om at vise handlekraft, engagement og initiativ, fx ved at sende en uopfordret ansøgning. Få tips til den uopfordrede ansøgning her og husk at få styr på elevatortalen, der kan score dig drømmejobbet.

03BUSPix-Sheela-150735.jpg

Fra toast til fin skjorte

For Interacoustics er det ikke kun vigtigt selv at kunne forme sine medarbejdere. Det står også højt på dagsordenen at have et miks af unge og ældre, siger Brian René Nielsen, der selv med sine i 15 år i virksomheden hører til en af veteranerne.

»Jeg bliver selv snart 50 år og har en ingeniørpraktikant siddende lige over for mig. Det miks er enormt vigtigt, synes jeg. Vi ældre kan øse ud af noget af vores erfaring, men får også indspark fra de unge, som er meget relevante, og som vi måske ikke lige havde tænkt i, og så må jeg da indrømme, at jeg godt kan blive lidt af et vanedyr, når jeg udvikler. Man har godt af at blive udfordret,« siger han.

.

Jonas Sjursen var egentlig overrasket over, at han fik jobbet, fortæller han.

»Det ene øjeblik spiser man toast i kantinen på studiet, og det næste går man rundt herude på en fin virksomhed, hvor folk har skjorter på, siger han. Han er nu ret sikker på, hvad det var, der fik netop ham igennem.«

»Med det ansøgerfelt de har og den bunke, de skal igennem, så kan man let drukne. Så jeg tror, at det, at jeg ringer op og presser lidt på for at vise, hvad jeg kan, det har gjort udslaget.«

Oprindeligt bragt på universe.ida.dk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen