Berlingske Business

Nye ledere står for egen udvikling

Otte ud af ti nye ledere har selv ansvaret for deres egen udvikling og uddannelse, og flere virksomheder dropper endda lederudvikling.

Det er op til den enkelte leder selv at videreuddanne sig, og det undrer uddannelseschef i Ledernes Hovedorganisation, Thomas Christensen, der mener, at nye ledere har ekstra behov for at få et tip med på vejen.

»Nye ledere er typisk unge mennesker, der har familie og i forvejen lever et presset liv. De er i begyndelsen af deres karriere, og derfor kommer det som en overraskelse for mig, at virksomhederne ikke viser større initiativ til at hjælpe de nye ledere med at få lederuddannelser,« siger han.

For otte ud af ti nye ledere, 78 procent, har selv ansvaret for at vælge den rette uddannelse, der skal udvikle dem. Og 62 procent mener, at deres efteruddannelse i ledelse er mangelfuld.

Ifølge ledelsesrådgiver i Ledernes Hovedorganisation, Michael Uhrenholt er det afgørende, at virksomhederne prioriterer området højere.

»For de fleste virksomheders vedkommende gælder, at hvis man skal fastholde medarbejderne, bliver man nødt til at kunne tilbyde dem mere end blot arbejde. Derfor er det overraskende, at så stor en andel af de nye ledere selv skal håndtere udvikling og uddannelse,« siger han.

Dropper udvikling
Dansk Erhverv supplerer med en dugfrisk undersøgelse, der viser, at flere virksomheder dropper lederudvikling i øjeblikket.

En medlemsundersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at mere end en tredjedel af de danske virksomheder ikke gennemfører lederudvikling. Sidste år var det således 27 procent, der ikke havde lederudvikling på programmet, mens det tal i år er steget til 36 procent.

Dansk Erhverv kalder udviklingen foruroligende og rejser spørgsmålet, om de danske ledere er i stand til at navigere virksomheden gennem krisen.

Chefkonsulent i Dansk Erhverv, Ulrik Schultz Brix mener, virksomhedslederne mere end nogensinde før har behov for at genoverveje de forretningsmæssige mål.

»Krisen har skabt nye forhold på markederne, og derfor er det altafgørende, at virksomhederne er i stand til at udvælge og udvikle lederne, så de har den rette viden og de rette kompetencer. Derfor er det en rigtig dårlig idé at slække på lederudviklingen netop nu,« siger han.

Afsæt tid
En mulighed er at få lavet en ramme i virksomheden i form af konkrete tidspunkter, hvor der bliver talt om uddannelse.

»Desuden er det altid en hjælp at få en mentor, et ledernetværk, for på den måde at blive coachet,« råder Thomas Christensen fra Ledernes Hovedorganisation.

Han tilføjer, at hvis en virksomhed har mange yngre ledere i sin ledergruppe, har virksomheden et ekstra stort medansvar.

»Derfor vil en fælles målsætning leder og chef imellem styrke relationen mellem den unge leder og virksomheden,« lyder det fra Michael Uhrenholt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen