Berlingske Business

Novos samurai

14BUSEilersen-bagside.jpg
Novo Nordisks direktør i Japan, Claus Eilersen. Novo Nordisk har 35 års jubilæum i Japan. I dag er Japan Novo Nordisks største marked 3. største marked.

Som ung besluttede Claus Eilersen at blive en aktiv del af internationaliseringen af dansk erhvervsliv. Men at han skulle ende med at tilbringe ti år i Japan havde han ikke forudset.

Claus Eilersen hører til den generation af Novo Nordisk-folk, der har gjort hele rejsen gennem selskabets nyere historie med. Han blev ansat i 1988 i Novo Industri, året før selskabet fusionerede med Nordisk Gentofte til Novo Nordisk, og han var også med i 2000, da Novo Nordisk og Novozymes blev splittet. De seneste ti år har han været landechef i Japan.

Det var dog ikke den forskningstunge medicinalindustri, der trak, da Claus Eilersen blev cand.polit. fra Københavns Universitet i 1981, men derimod en anden tung industri: Jernindustrien. Han blev direktionsassistent i Jernets Arbejdsgiverforening, der senere blev en del af Dansk Industri.

epaselect JAPAN WEATHER THPHOON NANGKA

Det var ikke et karrieretræk, der lå i generne, hvor overlæger og apotekere fylder på stamtræet.

Oprøret varede dog ikke så længe. I 1986-88 tog Claus Eilersen en MBA fra Columbia Business School i New York. Han havde spottet, at der var udsigt til, at dansk erhvervsliv skulle internationliseres. Det var spændende, syntes han, så efter endt eksamen sagde han ja til et tilbud fra Novo Nordisk, fordi selskabet havde store visioner og efter hans mening burde kunne blive »et af de største farmaceutiske firmaer i verden«.

Claus

Claus Eilersen begyndte i en trainée-stilling, men havnede alligevel fra begyndelsen i orkanens øje. da han kom tilbage til USA, hvor han skulle hjælpe med at finde ud af, hvad Novos langsigtede strategi i USA skulle være. Det endte med, at Novo valgte at droppe partnerskabsmodellen og selv gå efter guldet. En strategi, der har vist sit værd i dag, hvor USA er Novos største marked.

Efter nogle år i hovedkvarteret kom han første gang til Japan. Som finansdirektør skulle han være med til at udføre samme øvelse som i USA – nemlig at opbygge salg og distribution og egen fabrik. I 1999 blev han kaldt hjem til Bagsværd for at være med til udskilningen af Novozymes, og i 2001 blev han sendt til Canada som landechef, inden han i 2005 blev udnævnt til landechef i Japan.

Claus

Shinich Ejima, der er medlem af direktionen i Novo Nordisk i Japan og har kendt Claus Eilersen, siden han kom til Japan for 20 år siden, kalder sin chef for en fair, lyttende og åben leder, men også som en mand, der aldrig giver op. Heller ikke, da det store jordskælv i Japan i 2011 ramte tæt ved Novo Nordisks fabrik, og han både skulle tage hånd om medarbejdernes sikkerhed og sikre, at leverancerne af medicin ikke blev ramt.

Claus Eilersens forgænger sad 25 år i sit embede. Så længe tvivler han selv på, at han får lov at fortsætte.

»Men jeg har bestemt ikke noget imod at blive i Japan,« siger Claus Eilersen, der er 58 år, enkemand, har to døtre, som bor i London, og er blevet lige præcis så international, som han drømte om.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen